Is er een evolutionaire oorsprong van orale sex?

Orale sex is prettig , maar heeft geen praktisch doel volgens mij (wat betreft verwekken nageslacht of iets dergelijks ) . Maar is er toch een evolutie ( of andere) oorsprong of voordeel aan orale sex ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
10.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet lullen maar vullen.

Het beste antwoord

Orale sex komt bij apen voor, dus daar zou een evolutionaire link te vinden kunnen zijn. Niet alleen bij primaten overigens.
Etholoog Frans v/d Waal beschrijft dit in zijn bonobo onderzoeken.

Aanschouwelijk onderwijs:
http://www.toxicjunction.com/get.asp?i=V1584

http://www.youtube.com/watch?v=DNLv4-p4Eiw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Toch wel.
Hoe meer de vrouw opgewonden is hoe groter de kans op een bevruchting.

Net als bij dolfijnen is sex bij ons een sociale aangelegenheid (weliswaar tussen 2 mensen). Het sterkt onze band met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh, heb it iets gemist. Kan je van pijpen ook al zwanger worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal geen flauwe grapje hierover maken, maar ik kan ze bij ritsen bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer allen dat ze en niet grappig zijn en dat je het niet goed gelezen of begrepen hebt. Wel fijn dat je zo blij met je eigen grappen bent. :)
een goede warming up zorgt toch ook voor goede prestatie`s?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geilheid heeft alles met evolutie te maken, en orale sex is daar weer een gevolg van. De mens is veel geiler dan dat ze sex kan hebben. Om de man tijdens de zwangerschap bij zich te houden pasten vrouwen orale sex toe. Vrouwen die niets van orale sex moesten hebben, verloren tijdens de zwangerschap eerder de bescherming van de man en waren zodoende minder succesvol in voortplanten. Orale sex bij vrouwen is een bindmiddel voor de man, een vrouw heeft meer tijd nodig om opgewonden te worden, orale sex is een manier om makkelijker bij haar binnen te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat het prettig is geeft het een doel. Zie het als paringsritueel in de aanloop naar bevruchting en klaar is kees. Zo is er nog veel meer minder intiem gedrag tot uiteindelijk leidt tot voortplanting.
Ik denk niet dat directe bevruchting na kennismaking evolutionair gezien succesvol gedrag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, maar niet een doel in evolutionaire zin. Het is lang na kennismaking nog een prima manier van sex.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de evolutie heeft geen doel.
door veranderende omstandigheden blijven bepaalde eigenschappen behouden en andere gaan verloren.
dit geld ook voor gedrag. een mooi voorbeeld is die van die witte vlinders in het berkenbos. De zwarte minderheid werd opgepeuzeld omdat ze minder gecamoufleerd waren. Totdat er in de duurt steenkool gedolven werd, waardoor de berken bruin werden. De witte waren toen minder gecamoufleerd en werden dus opgegeten. Na jaren waren er overwegend zwarte vlinder exemplaren in het berkenbos. Dit proces is door samenloop van omstandigheden en heeft geen doel op zich.
Weet je wel zeker,dat orale sex voor beide partijen prettig is?
Ik ben al aardig op leeftijd,maar kan niet zo ver teruggaan om te weten! Het is dus gokken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je jong bent is het opwindend, als je ouder wordt neemt de vreugde van natte activiteiten af. Ook van tongen bijv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè?
Gelukkig tref ik ook oudere mannen die enorm van natte activiteiten houden. Niet te algemeen spreken dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor jullie alleen maar over mannen spreken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@psv: ik zeg oudere mannen, omdat ik bejaard erg negatief vind klinken. Voor mij is dat echter gelijk. Ik heb het over de leeftijd boven de 65 jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik zeg dus juist dat ik mensen van boven de 65 ouderen NOEM omdat ik bejaard een lelijke term VIND. Daarmee is toch dan gelijk duidelijk wat ik hierboven heb bedoeld?
Nee, de eveloutietheorie geeft niets met 'doel' of 'nuttig' te maken, maar uitsluiten of het het voortbestaan van de soort bevordert en voordelen biedt t.o.v. de andere soorten. (Survival of the fittest is een beetje misleidende beschrijving en niet door Darwin bedacht). De voorwaarden voor natural selection zijn:
1. de soort moet kopieen maken van zichzelf
2. het kopieren is niet 100 % perfect
3. de fouten ad 2 verhogen de kansen van de kopieen om te overleven en om zich weer te kopieren.

Orale sex lekker vinden is geen kwestie van genen en het verhoogt ook de overleving niet .
Dus Orale sex heeft niets te maken met evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seks is bij de mens niet meer zo zeer een manier van voortplanten als wel een manier om intiem samen bezig te zijn, elkaar te plezieren en elkaar beter te leren kennen. Zoenen en strelen heeft ook niet als rechtstreeks doel het verwekken van nageslacht. Wel verhogen al deze handelingen de drang om nog intiemer te gaan en uiteindelijk tot de daad te komen.
De daad heeft echter in de westerse maatschappij vrijwel niets meer met voortplanting te maken. Men wil in het algemeen niet zwanger worden en gebruikt daar voorzorgsmaatregelen voor. Wil men wel zwanger worden dan kan dat ook kunstmatig en is de daad dus niet meer nodig.
Ik denk dat je alle seksuele handelingen die niet rechtstreeks tot bevruchting leiden moet zien als een sociaal gebeuren, soms met 2 soms met meerderen (ja dat gebeurt ook steeds vaker). Evolutionair heeft het dus meer te maken met een band opbouwen dan met verwekken van nageslacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord en tegenvraag kwam misschien niet duidelijk uit de verf.Ik bedoelde eigenlijk maar ik dorst niet zo goed,vindt een vrouw het pijpen van een man echt prettig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet voor alle vrouwen spreken, maar ik vind het heel prettig. Sterker nog, het is een van mijn hobbies...
God was heel slim toen hij sex 'uit vond'. Hij heeft ervoor gezorgd dat we er 'verslaafd' aan (kunnen) raken om zo zeker ervan te zijn dat er voorplanting blijft bestaan !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorsprong van orale sex ligt vermoedelijk bij het schoonlikken na een vrijpartij in de prehistorie en had dus een andere functie dan alleen maar prettig,namelijk sde geur wegnemen van de vrijpartij zodat je niet opgemerkt werd door roofdieren of andere stammen die je naar het leven stonden,evenals kinderen werden schoongelikt na de geboorte,(ook om de ademhaling op gang te brengen.)zoals nu nog steeds gebeurt bij de meeste zoogdieren.