Door wat worden je pupillen kleiner of groter?

Ik snap dat je pupillen groter en kleiner worden door de hoeveelheid lucht etc.
Mijn vraag echter is, door wat? zitten er in je iris kleine spiertjes die het groter of kleiner maken?"

Toegevoegd na 6 uur:
Jullie hebben gelijk ;) ik bedoel licht, geen lucht.
maargoed, dat hadden de meesten al door, de rest van de vraag blijft hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk dat je licht bedoelt i.p.v. lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De U zit naast de I ;-)

Het beste antwoord

Dat onze pupillen groter en kleiner kunnen worden, zoals het diafragma van een fototoestel, komt door twee spiertjes. In elk oog hebben we een radiale spier, de musculus dilatator pupillae, ofwel 'de spier die bij samentrekking de pupil wijd doet worden' en een ronde kringspier, de musculus sfincter pupillae genaamd, ofwel 'de spier die bij samentrekking de pupil nauw doet worden'.