Wanneer voelt een wesp zich bedreigd zodat hij steekt?

Gisteren liep een wesp op mijn vinger. Niks aan de hand. Hij vloog even later weg. Dit heb ik vaker meegemaakt. Ook als ze op mijn arm lopen.
Voelt een wesp zich bedreigd als je naar hem slaat, of heb ik gewoon mazzel gehad.
Steekt hij bijvoorbeeld ook als je zweet van angst..:)
Zoals een hond ruikt of aanvoelt of je bang voor hem bent of niet dmv je lichaamstaal.
Of ziet een wesp alleen heftige bewegingen als een bedreiging en is er dus niks aan de hand als hij op je hand loopt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6K

Het beste antwoord

Wespen steken uit verdediging, dus als ze zich bedreigd voelen. Dus zo rondvliegend in de tuin, ben jij niet interessanter (of bedreigender) voor ze dan een stoel of een boom, en die zullen ze ook niet steken.

Pas wanneer een wesp klem of in het nauw komt te zitten, gaat het verkeerd. Als hij in je kleding vliegt bijvoorbeeld, of in je glas drinken (en je krijgt hem in je mond / keel), of je gaat op een (halfdode) wesp staan die verborgen ligt in het gras.

Ook wanneer je het nest bedreigt / vernielt, zullen se bewust de bron van de vernieling aanvallen en ben je niet veilig. Wespennesten dus alleen verwijderen met volledig gesloten kleding.

Slaan naar wespen kan er voor zorgen dat je ze raakt, en daar kunnen ze eventueel agressief van worden. Dat kun je dus beter niet doen. Rustig blijven zitten is meestal het slimst - al vergt dat wel wat zelfbeheersing. En dan is er inderdaad niks aan de hand als hij over je arm of hoofd loopt, zolang jij maar 'boom' of 'tafel' blijft spelen.

En het werkt ; hoewel ik het doodenge rotbeesten vind, ben ik eigenlijk in al die 44 jaar nog NOOIT gestoken door een wesp. Terwijl ik zo ongeveer de hele zomer buiten woon, met elk jaar wel ergens een wespennest in huis, tuin of schuur. ZO agressief als je soms hoort, zijn ze dus ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, die 3 x dat ik gestoken werd, was het inderdaad omdat de wesp tussen mijn kleren raakte of omdat ik per ongeluk hun nestje vernielde door er op te gaan staan (tropische wespen). Eigenlijk is er weinig reden om bang van ze te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ons park was ook een wespennest, vlak langs een pad waar veel mensen langs liepen.
Het was al een flink nest toen ik het ontdekte.
Zo lang je er gewoon langs loop en door loopt, doen ze niets, maar blijf je vlak voor het nest staan, gaan ze vaak in de aanval!
Dus dacht ik, die zal ik met een litertje benzine wel even in de fik steken.
Had dat al meer gedaan en wist dus hoe het moest.
Ik tegen donker, dan zijn de meeste binnen, naar het nest toe.
Per ongeluk stootte ik heel zachtjes tegen de ingang van het nest, binnen klonk een dreigend gezoem!!
Ik wist wat dat betekende en begon te hollen richting uitgang park.
Maar ze haalde me in en staken me in mijn nek en armen.
Ondertussen was ik het park uitgejaagd. ;-(

Andere antwoorden (2)

Mijn ervaringen met wespen is, dat jouw laatste zin helemaal correct is, als je hem behoedzaam benadert ziet ie ook geen reden zich te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste wespen zijn uiterst nieuwsgierige diertjes, die altijd op zoek zijn naar lekkere hapjes.
En waar mensen zijn, zijn ook vaak lekkere hapjes.
Zelfs als je naar hem gaat slaan, zal hij nog steeds niet zo maar steken.
Wanneer ze wel steken.

Als klem komen te zitten tussen kleding.

Als ze gegist fruit hebben gegeten, van b.v. appels, druiven en pruimen, hierdoor zijn ze enigzins dronken, vallen zo maar uit de lucht en steken dan in hun dronken bui.

Helemaal pissig zijn ze als hun nest wordt verstoord, dan slaan de bewakers ( darren) alarm en komen ze met velen naar buiten en steken alles wat maar beweegt.

Niet de wespen, maar de bijen komen op luchtjes af van b.v. deo, parfum en zweetluchtjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus1