Als een enzym een biochemische reactie slechts versnelt, wat veroorzaakt dan de reactie?

Een enzym is biokatalysator, dat wil zeggen dat ze een reeds bestaande reactie versnelt. Laten we dan als voorbeeld amylase nemen, die katalyseert de hydrolyse van zetmeel opdat er maltose ontstaat. Wat veroorzaakt nou de reactie? Is dat spontane hydrolyse? Kan ik 5% zetmeeloplossing laten staan en wachten tot deze een maltose- en uiteindelijk een glucose-oplossing wordt? Geldt dat ook voor bijvoorbeeld alcoholdehydrogenase?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Ja, dat klopt. De reactie wordt gedreven door de concentraties en de energie van begin en eindproduct, maar voor een reactie (altijd een simpele botsing) moet er een tussenproduct worden gevormd dat een erg hoge energie heeft. Het enzym bindt meestal aan het substraat, dan is er een botsing met bv een watermolecuul en er wordt een groot complex van lage energie gevormd. Dat complex verliest dan weer de eindproducten. Door de lage energie van de overgangscomplexen neemt de waarschijnlijkheid van de reactie enorm toe. Doordat enzymen zo specifiek zijn wordt alleen maar die specifieke reactie versneld, ook in omgekeerde richting, maar hier werkt de lage energie van het eindproduct in het nadeel. Methaanbacterien hebben wel stappen die tegen de energie ingaan, dat is mogelijk doordat ook concentraties een rol spelen, de concentratie eindproduct blijft zeer laag omdat het onmiddelijk door een volgend enzym wordt gebonden. Groene planten bestaan voor een flink gedeelte uit Rubisco omdat het binden van CO2 een erg moeizame reactie is, de oplossing is een hoge concentratie rubisco. In de biomathematica wordt wel veel gewerkt met dit soort modellen, het vakgebied heet enzymkinetiek.
Jouw zetmeeloplossing zal volgens toeval hydroliseren, dus niet op de specifieke manier afgedwongen door het enzym, maar bepaald door de energie van de tussenproducten. In de praktijk is een zetmeeloplossing gewoon houdbaar omdat die energie zeer hoog is. Alleen in superkritische stoom zal de temperatuur zo hoog zijn dat dit soort hoog energetische tussenproducten kunnen worden gevormd. Geen idee op welke manier het zetmeel dan afbreekt. Ik denk dat je zoiets krijgt als 'corn syrup'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een biologische reactie is slechts een naam voor een chemische reactie zoals vb O2 en H2 knalgas vormt zijn chemische reacties slecchts mogelijk als de energie balans in de richting gaat die gunstig is voor de reactanten een enzym is in de gewone scheikunde een katalyst die verlaagt een energie drempel zodat de de reactanten
toch kunnen reageren