Afschuw - of walging - is een emotie die gemakkelijk herkenbaar is aan een gezicht. Als je bijvoorbeeld iets vies vindt ruiken trek je jouw neus op. Deze beweging is behalve herkenbaar nog functioneel ook: je kunt nauwelijks lucht inademen door een opgetrokken neus en bij de confrontatie met een onaangename geur is dat wel zo prettig.
De uitdrukking van afschuw is zo stereotiep dat veel mensen ook hun neus optrekken bij andere zaken die hen tegenstaan, soms zonder dat zij daar erg in hebben. Misschien haal jij ook onbewust je neus op wanneer je kennis neemt van de plannen voor een fusie of als jou gevraagd wordt om deel te nemen aan een bepaald project. Daar kan jij je dan maar beter bewust van zijn!
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om het reukzintuig gedeeltelijk af te sluiten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een reflex reactie, hetzelfde als lachen als je wat leuks ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit reflex, je reukorgaan (neus) maakt zich zo deels dicht waardoor je er geen / minder last van hebt