Wat houd het sociaal-darwinisme precies in?

Het wordt vaak gelinkt aan Hitler en rechts-extremisten die er aanhanger van zijn. Maar wat is het sociaal-darwinisme volgens de grondlegger Charles Darwin zelf?

Toegevoegd na 48 seconden:
En is deze theorie door de wetenschap geaccepteerd of is het pseudo-wetenschap zoals astrologie bijv.

Weet jij het antwoord?

/2500

op deze link vind je alles over het sociaal darwinisme: http://lmgtfy.com/?q=sociaal+darwinisme

Ik heb het idee dat de sociaal darwinisten de natuur een handje willen helpen. Dat komt vooral door hun interpretatie van survival of the fittest. Eigenlijk is dat een pleonasme omdat fitness het aantal "survivivors" is in de tweede generatie, maar de sociaal darwinisten vatten het op als intelligent, groot, sterk en liefst blond. Darwin heeft heel veel onderzoek gedaan naar het effect van menselijke selectie op huisdieren (duiven en hondenrassen) en daartegenover de natuurlijke selectie gezet. Tegenwoordig neemt de maatschappij de plaats van de natuur in voor de menselijke soort en het sociaal darwinisme stelt voor dat de maatschappij dus ook zou moeten bepalen wie zich (mogen) voortplanten en wie niet. Dat lijkt me persoonlijk geen goede ontwikkeling, maar het is op zich goed mogelijk om mensen selectief te kruisen en nakomelingen met de gewenste eigenschappen te krijgen, daar is niets onwetenschappelijks aan. Ik denk dat de maatschappij zich er niet bewust mee moet bemoeien en de ontwikkkelingen beter wat op hun beloop kan laten, dan de illusie te koesteren dat er een ideale maatschappij met ideale mensen te realiseren is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100