Wat houd het sociaal-darwinisme precies in?

Het wordt vaak gelinkt aan Hitler en rechts-extremisten die er aanhanger van zijn. Maar wat is het sociaal-darwinisme volgens de grondlegger Charles Darwin zelf?

Toegevoegd na 48 seconden:
En is deze theorie door de wetenschap geaccepteerd of is het pseudo-wetenschap zoals astrologie bijv.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Sociaal darwinisme betekent dat mensen processen, termen en verschijnselen uit de evolutie-theorie (ontwikkeling van het leven op zeer ,zeer grote en lange schaal) toepassen op de sociologie / maatschappelijke ontwikkeling in het dagelijks leven. Dat een samenleving zich ontwikkelt volgens het zelfde mechanisme als waarmee de aarde / de soorten zich ontwikkelen.
Darwin heeft er niets mee te maken ; die dacht niet op zo kleine schaal. Bovendien wordt er nogal eens een en ander uit zijn verband gerukt.

Typische sociaal darwinisme-dingetjes zijn ' lekenpsychologie' als : de man is van nature een jager, dus wil hij steeds weer nieuwe seksuele partners veroveren, de vrouw is van nature een zorger, dus wil ze maar één betrouwbare partner ; gevolg : de strijd der seksen. Ook ligt het ter grondslag aan de eugenetica (dat je een volk kunt ' verbeteren' door de ' beste mensen' meer te laten ' fokken' . )
Maar er komen ook wel goede dingen uit voort, zoals het besef dat mensen in de sociale onderklasse van een samenleving daar niet per se zitten omdat ze luier of dommer zijn dan anderen, maar domweg minder kansen krijgen.

Het is feitelijk een soort 'model' waarmee SOMMIGE maatschappelijke verschijnselen kunnen worden verklaard, maar die uiteindelijk met echte evolutie / darwinisme niet zo veel te maken hebben, maar wel wat toevallige raakvlakken hier en daar. En waar ze opgaan, zijn en worden ze behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Maar gek, ik geloofde dat ook altijd van dat de man wil jagen en de vrouw maar één betrouwbare partner wil..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn punt is meer dat je sociaal darwinisme op meerdere 'theorieen'/ modellen kunt plakken , terwijl ze heel verschillend zijn. Eugenetica - wat zeker mogelijkheden / perspectieven / waarheden bevat - heeft natuurlijk een heel nare bijsmaak gekregen door het nazisme. Maar daar is op punten het kind wel een beetje met het badwater weggegooid. Net zoals de 'evolutionair bepaalde man-vrouw-verschillen'. Die blijken zeer regelmatig meer cultureel bepaald dan aangeboren. Er zit wel een KERN van waarheid in, maar de werkelijkheid is veel minder simpel. Feitelijk is sociaal darwinisme (waar Darwin zelf, nogmaals, niets mee van doen en niets mee te maken had) een methode om op verschillende andere vlakken van sociale wetenschap verklaringsmodellen te geven. Soms goed, soms slecht, soms neutraal. Je kunt het idee eigenlijk gebruiken zoals in je straatje past, en daarmee is het geen wetenschap 'op zichzelf'.

Andere antwoorden (3)

De term sociaal darwinisme is afgeleid van de term darwinisme, die op zijn beurt verwijst naar de Engelse bioloog Charles Darwin (1809 - 1882). De ideeën van het sociaal darwinisme zijn echter vooral afkomstig van de socioloog Herbert Spencer (1820 - 1903). De term darwinisme is zelf ook voor zeer uiteenlopende en niet altijd onderling verwante ideeën gebruikt. Aan het einde van de 19e eeuw werd met darwinisme echter vooral Darwins theorie van natuurlijke selectie als mechanisme voor het ontstaan van soorten bedoeld. Darwin stelde dat de hoeveelheid grondstoffen in de natuur te klein is om alle individuen binnen een populatie in leven te houden, zodat er een continue strijd om het bestaan is. Herbert Spencer noemde dit principe "survival of the fittest". Darwin had het concept van een strijd om het bestaan niet zelf bedacht, maar overgenomen van de socioloog Thomas Malthus (1766 - 1834), die de groei van de vroeg-19e eeuwse Britse bevolking bestudeerde. Malthus stelde al in 1798 dat er een grens is aan natuurlijke bevolkingsgroei, omdat er maar beperkte grondstoffen zijn om alle individuen in leven te houden.
Darwin noemde het selecteren van voor de mens gunstige eigenschappen bij het fokken van dieren of veredelen van planten kunstmatige selectie. In zijn boek The Descent of Man, and Selection in Relation to Sex (1882) beschreef hij hoe de opkomst van betere medicijnen tot gevolg had gehad dat de "zwakkere" individuen in de menselijke bevolking een grotere kans op overleven en nageslacht hadden gekregen. Het leek hem een kwalijke zaak dat zowel meer lichamelijk als geestelijk zwakkere individuen geboren werden, maar hij zag niets in maatregelen daartegen, dat hij zag als het opzijzetten van mededogen en het "afbreken van het nobelste deel van de menselijke natuur".
fremar
12 jaar geleden
op deze link vind je alles over het sociaal darwinisme:

http://lmgtfy.com/?q=sociaal+darwinisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het idee dat de sociaal darwinisten de natuur een handje willen helpen. Dat komt vooral door hun interpretatie van survival of the fittest. Eigenlijk is dat een pleonasme omdat fitness het aantal "survivivors" is in de tweede generatie, maar de sociaal darwinisten vatten het op als intelligent, groot, sterk en liefst blond.
Darwin heeft heel veel onderzoek gedaan naar het effect van menselijke selectie op huisdieren (duiven en hondenrassen) en daartegenover de natuurlijke selectie gezet.

Tegenwoordig neemt de maatschappij de plaats van de natuur in voor de menselijke soort en het sociaal darwinisme stelt voor dat de maatschappij dus ook zou moeten bepalen wie zich (mogen) voortplanten en wie niet. Dat lijkt me persoonlijk geen goede ontwikkeling, maar het is op zich goed mogelijk om mensen selectief te kruisen en nakomelingen met de gewenste eigenschappen te krijgen, daar is niets onwetenschappelijks aan. Ik denk dat de maatschappij zich er niet bewust mee moet bemoeien en de ontwikkkelingen beter wat op hun beloop kan laten, dan de illusie te koesteren dat er een ideale maatschappij met ideale mensen te realiseren is.