Nee, bij een ontstoken nagelriem niet bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit koorts. Wel vaak ontstekingen in mijn holtes. Laatst 3 mnd mee gelopen omdat de dokter me niet geloofde aangezien ik geen koortst had. Zo heb ik ook een te ver gevorderde kaakontsteking gehad, geen koorts dus geen ontsteking volgens de doktoren.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik had geen koorts maar wel een zware longontsteking waarvoor de huisarts mij bijna acuut op had laten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je hierbij bedoelt een inwendige ontsteking.

Meestal wel, en ik zal je vertellen hoe dat komt. Ontstekingen worden veroorzaakt door bacterien/virussen. Het menselijk lichaam kan dit goed verwijderen dmv het afweersysteem ( B-lymfocyten ). Deze werken het beste op 35 graden ( de optimum temperatuur ). Daarom gaat de norm van je lichaamstemperatuur naar beneden op deze plekken, naar 35 graden. Maar je lichaam zelf blijft nog een tijdje 37 graden en zakt dan mee. Vandaar het warm/koud gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet. Ontstekingen die veroorzaakt worden door micro-organismen veroorzaken vaak wel koorts omdat het een middel is om die ziekteverwekkers te vernietigen. Maar ontstkingen op afgebakende plekken in het lichaam, zoals voorhoofdsholte-ontsteking of een steenpuist hoeven zeker geen koorts te veroorzaken. Vaak wordt dan lokaal wel meer warmte gegenereerd. Ontstekingen die veroorzaakt worden door chemische stoffen veroorzaken meestal geen koorts. Dat heeft dan immers geen zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koorts is een ingewikkeld proces. Het is een lichaamsreactie op bijvoorbeeld een ontsteking, waarbij je lichaam er alles aan doet om voldoende witte bloedlichaampjes te produceren om de lichaamsvreemde bacteriën en virussen die je hebt opgelopen te lijf te gaan. Dat gaat best te keer en dit doet de temperatuur in je bloed stijgen. De aanwezigheid van koorts is zodoende zeker niet altijd negatief en kan als een bewijs dienen dat ons lichaam 'goed bezig' is.

Van invloed is echter ook de hypothalamus, als een klein plekje ergens in het midden van de hersenen, die onder andere als een temperatuurregelaar fungeert. Daar reageert het lichaam weer op, zie het als een kamerthermostaat knopje maar dan voor je lijf. Want het kan ook 'te gek' en te hoge temperaturen zit het lijf ook niet op te wachten en kan uiteindelijk schade veroorzaken.

Als afsluiter, niet zelf gaan dokteren, raadgevingen van het internet over je gezondheid niet zomaar opvolgen en bij twijfel een arts raadplegen!