Hoe kan het dat een konijnenlichaam ''schokt'' als het dier al een uur overleden is?

Dit is misschien een lugubere vraag, maar zeker niet bedoeld om anderen mee te kwetsen.
Kort terug is één van mijn konijntjes helaas ingeslapen. Ongeveer 45-60 minuten na het overlijden begon haar lichaam enorm te schokken. Tenen trokken samen en terug, voorpootjes trokken omhoog en bogen, alsof ze aan het ''dromen'' was. Geen grote bewegingen, maar wel duidelijk zichtbaar. Dit gebeurde ook rond de ribbenkast en staart. Het was erg raar om te zien, en ook wel wat eng. Alsof het diertje zo weer tot leven kon komen.
*ik hield haar nog enige tijd in huis na het overlijden zodat mijn andere konijn snapte/begreep dat ze overleden was. Dit om zoek-gedrag te voorkomen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Zie dit topic: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/83469/mensdier-overleden-tijdje-last-stuiptrekkingen/
Ritsuka
4 jaar geleden
Gebeurt vaker, bij mijn ratjes ook vaak gehad

Antwoorden (1)

Je moet er zin in hebben: het bestuderen van lijken. Wetenschapper Alyson Wilson doet het voor de kost en nam 17 maanden lang foto’s waarna hij door een timelapse erachter kwam dat lijken niet stil liggen. Sterker nog, er was een lijk bij waarvan de armen na verloop van tijd steeds verder van het lichaam kwamen te liggen.