Hoe kan het dat mensen met rood haar en zwart haar kunnen paren?

De biologische uitleg graag. En dan Mannetje rood haar, vrouwtje zwart haar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

mensen zijn van dezelfde soort, en kunnen dus succesvol paren.
het uiterlijk doet verder niet terzake.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat deze 2 subrassen van mensen genetisch nog zo dicht bij elkaar liggen dat ze effectief nog van dezelfde soort zijn.

Als een groep roodharigen op een eiland wordt afgezonderd en daar een 100.000 jaar alleen leeft zullen zij waarschijnlijk niet meer met de zwart harigen van het vaste land kunnen paren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heeft iets te maken met de bloemetjes en de bijtjes, maar we willen het graag netjes houden hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om de genetica.
Bij mensen met rood haar is het gen voor rood haar dominant, bij zwart haar is dat gen dominant.
Wanneer zwart en rood zich met elkaar mengen zal het dominante gen (wat over het algemeen de meest donkere kleur is) verschijnen.

Hoe ze met elkaar paren dat is weer een andere vraag denk ik ;-) maar ik denk dat zwart en rood ongeveer net zo paren als bruin met blond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens het paren rood boven en zwart onder geeft het meeste kans op nageslacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spermacel is kleurenblind (omdat hij geen ogen heeft). Dat en het feit dat het aantal chromosomen van beide individuën overeenkomt en beide individuën verder biologisch gezien tot dezelfde soort gerekend worden betekent volgens de biologische definitie van soort dat dit kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunt U ook nog even uitleggen MLodewijk,hoe dat in z'n werk gaat?
Niet kunnen paren, of beter geen vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen kan gebeuren als:
- er grote verschillen in bouwplan zijn
- er grote verschillen in schaal zijn
- er verschillen in chromosoomstructuur en/of aantallen zijn, waardoor deze niet goed kunnen paren
- er grote moleculaire verschillen zijn, waardoor weefsels niet goed kunnen communiceren.
- er specifieke moleculen m.b.t. de voortplanting niet passen.

haarkleur valt een geen van deze categorien