Waarom hebben koeien een uier met 4 spenen? Meestal hebben ze toch maar 1 kalf... 1 speen lijkt me dan genoeg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koeien hebben niet zelden nog meer spenen (weliswaar minder goed ontwikkelt en niet zo groot, maar toch!) wat dacht je daarvan!? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog erger!
Ik opteer voor 1, hooguit 2 spenen... moet voldoende zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom willen mensen toch altijd de REDEN weten voor dingen die natuurlijke gegevens zijn ?? Sommige dingen zijn nu eenmaal zo, zonder overduidelijk nut of aanleiding of reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meeste vrouwen krijgen 1 kindje per keer..SOMS een tweeling. Waarom hebben ze dan 2 tepels :] ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege de voorkeur voor symmetrie in de natuur. Zat-ie in het midden, dan hadden we er vermoedelijk maar één. Ook bij mensen komt trouwens vrij regelmatig voor dat ze meerdere tepels hebben langs de melklijst (lijn van oksel naar lies). In de regel niet volledig ontwikkeld en niet productief, maar zeker geen zeldzaamheid - ook bij mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje, zou ik ook al zegge. Vrouwen zouden dus aan 1 borst ook genoeg hebben. Raar gezicht zou dat zijn. Maar daar zouden we dan natuurlijk ook aan gewend zijn, omdat we dan niet anders zouden weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom :p hahaha

Antwoorden (3)

het is om het kalf een keuzemogelijkheid te geven. En soms krijgt een koe tepelkloven of irritatie aan een tepel en dan kan het kalf uitwijken naar een andere tepel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar 4?!
2 zou dan toch ook al voldoende moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze krijgen toch ook weleens twee kalveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelden... maar zelfs dan zijn 2 spenen meer dan genoeg, lijkt me. Waarom die overvloed qua spenen? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Better safe than sorry?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja... waarom er niet nog een paar extra ogen erbij, tanden die vanzelf weer aangroeien, extra hart als backup... En wel 250 miljoen zaadcellen, waarvan er maar eentje wint. De natuur zit raar in elkaar! :) Maar uit evolutionair oogpunt gezien... zijn die 4 spenen nogal overbodig, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht omdat, als het er maar twee zijn, ze allebei enorm moeten zijn voor al die melk die een koe produceert.. En (dit gaat vreemd klinken), twee is wat onstabieler dan vier, het schommelt meer. Lijkt me nogal vervelend lopen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RobjuhK: een man heeft twee ballen, terwijl één ook wel voldoende is. Heb je daar al over nagedacht?
een koe word natuurlijk ook gemolken.
elke speen heeft een eigen deel uier dat heet een kwartier.
een heeft dus eigenlijk 4 tieten
groet Bart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmm, zou ze daarom met 4 uiers worden geboren denk je? Omdat ze ook wordt gemolken? Denk het niet. Oorspronkelijk zijn die uiers er natuurlijk alleen voor om het jong te zogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het maar net Henneke
Ondanks dat daar echt serieus onderzoek naar gedaan is, is er niet echt een directe correlatie tussen het aantal tepels en de gemiddelde grootte van de worp.
Een groot deel van de dieren heeft 1 tot een paar tepels meer dan de gemiddelde nestgrootte, maar er zijn alle kanten op uitzonderingen die door de meest uiteenlopende toevallen en de behoefte van de natuur aan symmetrie ontstaan zijn, met of zonder reden.

Zo hebben de meeste dieren die gemiddeld 1 jong per worp krijgen twee tepels, maar is de koe daarop een uitzondering. En eigenlijk ook het schaap, dat met maar twee tepels zeer regelmatig meer dan eén jong krijgt. Meer dan twee ook vaak. Varkens spannen de kroon, met vaak veel te weinig (productieve) tepels, maar dat kan met het doorfokken te maken hebben ; voor wilde varkens is de worp klein en het aantal tepels groot genoeg.

Een is gemiddeld al genoeg, al zou je als je de lijn volgt bij koeien eigenlijk 2 tepels verwachten. De meest voor de hand liggende 'reden' voor vier tepels, zou zijn dat runderen voor we ze gingen fokken vaker twee jongen kregen, maar dat is niet meer te achterhalen en dus pure speculatie. En gewoon een variatie op het thema (want er zijn wel meer dieren met teveel of te weinig reservetepels) is uiteraard ook gewoon een goede mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen is die link er inderdaad wel, maar je kunt dus niet aan het aantal tepels voorspellen hoe groot de gemiddelde worp is en vice versa ; een rechtstreekse 'link' ontbreekt.