Hoe is het om altijd een irritante *piep* in je oren te hebben?

Ik zou het heel erg vinden als ik zo'n *piep* in mijn oren zou hebben. Nou ja... dat weet ik niet omdat ik niet heb. Hoe zou het zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Dat is heel frustrerend. Niet alleen dat constante irritante piepende geluid in je oren maar ook dat je daardoor meer moeite moet doen om de dingen die je wel wil horen, ook echt te horen. Op een gegeven moment raak je er enigszins aan gewend maar nooit helemaal.
Ik ben er gelukkig vanaf en ik merkte gelijk dat ik eindelijk rust had.. die piep is niet alleen ontzettend irritant maar ontneemt je ook het gevoel van rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb het zo bij tijd en wijlen, maar ik kan je zeggen dat het behoorlijk irritant, maar vooral vermoeiend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dag en nacht gezoem in me linker oor..en s'avonds hoor ik ook nog eens me eigen hartslag erin... het is heel vervelend..maar je moet er mee leren leven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan je achter komen door verhalen van mensen met tinnitus. Misschien heb je wel eens zo’n piep in je oren gehad als je een tijd in harde muziek of lawaai verkeerde. Zo’n piep verdwijnt vaak wel weer. Bij mensen met tinnitus verdwijnt zo’n geluid niet; het blijft. Iemand die tinnitus heeft, hoort een geluid in één of beide oren of in het hoofd. Een geluid dat niet van buiten komt. Een geluid dat niet objectief waarneembaar is door anderen. Het Nederlandse woord voor tinnitus is ‘oorsuizen’. Tinnitusgeluiden zijn niet alleen suisgeluiden. Het kan ook gaan om een piep, of om een bromgeluid. Of om een combinatie van verschillende geluiden. Dat is dus tinnitus. ‘Een geluid in je oren’, op gezette tijden of de hele tijd door. Een hard of een zacht geluid. Hoog of laag. Monotoon of heel gevarieerd.
Er zijn in ons land 250 tot 300.000 mensen voor wie tinnitus niet meer weg gaat. Die doorlopend en indringend een geluid in hun oren hebben waar niets tegen te doen is. Misschien kan je je voorstellen dat het enorm belastend is om altijd met geluid in je hoofd te moeten leven. Tinnitus kan het leven van mensen dan ook behoorlijk ontwrichten. Concentreren wordt bijvoorbeeld moeilijk, net als luisteren, vooral als het tinnitus-geluid gesprekken verstoort. Ook slapen kan een probleem worden. Door dit alles kunnen mensen geïrriteerd raken, zelfs wanhopig of depressief worden. Kortom, de invloed van tinnitus op hoe mensen zich voelen, hoe ze functioneren in hun werk, hoe ze zich gedragen in hun relaties en sociale leven is groot.

Op deze sitepagina kan je een aantal van die geluiden horen: http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=1000389
Amadea
13 jaar geleden
Ik heb al meer dan tien jaar zo'n piep in beide oren samen met wat ruis.
De piep is heel hoog ik schat ergens tussen de 4 en 5000 hz. en samen met de ruis maakt het mensen moeilijk verstaanbaar omdat de hogere tonen van spraak die vrijkomen bij de uitspraak van medeklinkers ook op die toonhoogten zitten.
Als ik goed ontspannen ben klinkt het gelukkig wel wat zachter, maar het leven heeft nu eenmaal ook minder relaxte momenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er niet één, maar soms wel vijf. Twee piepen, rechts redelijk hard en links behoorlijk hard. Dan een soort ventilator geluid boven in mijn hersenpan, soms een gezoem, als van een wesp in mijn rechter oor, afhankelijk hoe ik lig en als ik op sta hoor ik mijn hartslag in mijn rechter oor wat klinkt als een gong. De eerste drie geluiden zijn continu, dag en nacht.
Overdag kun je die geluiden een beetje bestrijden omdat er extra omgevingsgeluid aan toegevoegd wordt. Ook krijg ik extra geluid via mijn hoorapparaten binnen. Dit onderdrukt de tinnitus.

Maar 's nachts als alles stil is om je heen worden al die geluiden extra versterkt. Probeer dan maar eens in slaap te komen. Als je angstig wordt, kun je het wel vergeten en val je niet in slaap. Dus moet je wat anders verzinnen. B.v. een kleine koptelefoon opzetten en relax muziek afspelen. Dat wil wel helpen. De laatste tijd heb ik een nieuwe techniek ontwikkeld. Ik praat tegen de geluiden als ik naar bed ga. Ik daag ze uit door te zeggen: wie is er nu eigenlijk de baas, jij of ik. En wie bepaalt of ik mag slapen? Soms zeg ik tegen het ventilator geluid: nou je klinkt wat anders dan gisteren, je mag je lagers wel eens smeren. Dit alles klinkt belachelijk, maar je moet toch een aantal uren slapen en dan verzin je wat. Die strijd tegen het geluid helpt me meestal in slaap, maar om een uur of drie wordt ik dan toch wel weer wakker. Nou ja, eerst maar een bekertje warme melk en soms legt mijn vrouw haar hand op mijn hoofd en dan vloeit er wat geluid weg naar haar. Althans zo voelt het. En dan val ik wel weer eens in slaap. Zo is het dus wat mij betreft. Er zijn mensen die kanon gebulder of mitrailleur geluid horen. Sommige zijn van de flat gesprongen omdat ze er gek van werden. De wetenschap heeft er nog geen oplossing voor gevonden. Behalve een Belg. Kijk maar eens op bijgaande site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel irritant, en vermoeiend
gewoonweg iets waar je blij moet om zyn omdat je het niet hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zeer menselijk ik heb het ook daar kan je niks tegen doen behalve als je veel lawaai hoort kan je oor er aan wennen en dAN SAVONDS IS HET STIL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik zal het heel erg vinden voor me zelf.
dat je je hele leven van die piepen hoort.
maar alsje ze bijna niet kunt horen dan is het ook
een stuk minder erg dan datje hele harde piepen hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er behoorlijk vaak last van, maar je leert ermee leven. Ik erger me er nog nauwelijks aan. Soms merk je niet eens dat het er is. Op een gegeven moment leer je het te negeren.

Adapt and move on...