Zijn psychische problemen altijd fysiek?

Bijvoorbeeld dat je een bepaald stofje mist, of dat sommige verbindingen niet aanwezig zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het is meestal wel ingewikkelder dan dat. Veel mensen missen b.v. een betreffend stofje, maar ontwikkelen toch geen psychische problemen. Het missen van het stofje duidt alleen op een verhoogd risico op het probleem.

De laatste tijd is ook erfelijke belasting sterk in de belangstelling: veel psychische problemen lijken samen te hangen met erfelijke aanleg. Maar dat wil dan weer niet zeggen dat iedereen die de aanleg heeft, het psychische probleem ook krijgt.

En van een heleboel psychische problemen is tot op heden nog nooit aangetoond dat ze met een fysiek mankement samenhangen. Er valt nog veel te ontdekken.

Het menselijk lichaam zit niet zo simpel in elkaar dat je ergens aan een knopje kunt draaien of een stofje kunt toevoegen en 'poef!' alles werkt weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is een discussie die psychiaters nu alweer zo n 100 jaar voeren.

In deze tijd neigt men weer veel meer ertoe om de lichamelijke component centraal te stellen. Is ook beter voor de farmaceutische industrie.

Gelukkig zijn er ook nog psychotherapeuten en psychiaters die eerst grondig willen onderzoeken, of de bijzondere omstandigheden verstorend op iemands psyche werkten. Iets wat nog verwerkt moet worden b.v.

Maar een klein stofje missen, een draadje dat verkeerd zit, het komt allemaal voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij bepaalde psyche problemen kan er een fysieke oorzaak zijn vb hormonaal,hersentumor
fremar
13 jaar geleden
Psychische problemen zijn altijd mentaal, m.a.w. zitten tussen de oren. De oorzaak kan wel fysiek zijn en je kunt er ook fysieke klachten door ontwikkelen, maar dit is in veel gevallen niet zo. Als je onder grote druk komt te staan, door wat voor reden dan ook, en je kunt hier niet goed mee omgaan, dan kan het zijn dat er psychische problemen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De medische wetenschap tast nog steeds in het duister voor een deel, wat betreft de psyche van de mens. De ene mens heeft meer aanleg dan de ander om psychische problemen te krijgen. Verder is elk brein uniek én wordt elk mens anders grootgebracht. Dan komen er nog de dingen bij die je meemaakt in je leven. Kortom het is een zeer ingewikkeld samenspel van factoren. Van antidepressiva , middelen tegen angsten, psychosen etc. is nog steeds onvoldoende bekend wat die precies in iemands hoofd doen. Wat bij de een voortreffelijk werkt doet bij een ander niets of verergert zelfs symptomen. Er is nog veel te ontdekken op dit gebied !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk psychisch probleem wordt veroorzaakt door een combinatie van biologische factoren, psychologische factoren en sociale factoren. Daar zijn weterschappers het over eens. Welke rol ze precies spelen is nog een vraag.