Dat ligt aan de taal waarin het dier wordt genoemd of beschreven. Al eerder werd het Grieks genoemd.

Omdat een dier in elke taal anders zou heten heeft Linneus een manier bedacht om organismen (dieren, planten, bacteriën etc..) een wetenschappelijke naam te geven die in alle talen zou worden gebruikt. In die beschrijving nam hij ook een classificatie (taxonomie) op. Dieren van dezelfde soort hadden deels dezelfde naam (een soort voornaam). De namen zijn en worden nog steeds gebaseerd op het Latijn.

Het eerste deel van de naam is de familienaam en het tweede deel is de soortnaam. Soms staat er nog een derde naam als onderverdeling achter. Soorten met dezelfde familienaam zijn verwant. Onze "lange naam" is bijvoorbeeld Homo Sapiens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het vaak afleidingen uit het Grieks zijn.

Dinosaurus -> Verschrikkelijke (deinos) hagedis (saurus)

Tyrannosaurus -> leider (turannos)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de Flinstones heet hij gewoon Dino. Dat vindt ik niet zo heel erg lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren worden al eeuwen geclassificeerd met namen in het Latijn. Als je naar andere dierennamen gaat kijken, dan zul je zien dat die ook lang zijn.

Colorado kever = leptinotarsa decemlineata
Emoe = dromaius novaehollandiae
Grote miereneter = myrmecophaga tridactylaIndische olifant = elephas maximus maximus

Zie je wel?
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Niet helemaal, delen van de namen komen weer uit het Latijn.
tri - Latijn, drie
cerat = Grieks, hoorn
ops = Grieks, gezicht.
Triceratops.
Alle dieren hebben hele lange namen ; de klasse, orde, soort, ondersoort en noem maar op. Weet ze niet eens allemaal uit mijn hoofd.
Wanneer je een dier echter regelmatig ziet, ga je er een kortere naam aan geven. Eentje die makkelijker bekt, die je beter kunt onthouden, en veel van die namen waren er vermoedelijk al voordat Linnaeus aan zijn nomenclatuur begon, die vooral wetenschappelijk interessant was om ook verwantschappen tussen diersoorten aan te geven.

Stel je voor zeg; kom liefje, we gaan even in het park de
Anas platyrhynchossen voeren. Of : laat jij straks de canis lupus familiaris effe uit ? Kun je niet slapen ? Moet je even ovis ariesjes tellen.

Affijn, dinosaurussen makeneen minder groot onderdeel uit van ons dagelijks leven, en hebben dat ook nooit gedaan. Zou dat wel het geval zijn, danhadden ze vast meer gangbare namen.