In de jaren zestig van de vorige eeuw ontdekte Elwood Henneman, een fysioloog van Harvard, dat er een bepaalde volgorde is waarmee motor units onder belasting worden ingeschakeld.

Bij lage belasting bleken de kleine motor units het eerste te worden ingeschakeld, met een geleidelijk aan grotere recrutering van grotere motor units bij grotere belasting.