Zouden we een extra dimensie kunnen waarnemen met een derde oog?

Mensen hebben 2 ogen. Door het tweede oog kunnen wij diepte zien.

Als wij in het bezit zouden zijn van een derde oog, is er dan nog een dimensie die wij kunnen waarnemen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Erna55
7 jaar geleden
Welke dimensie ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55 De vierde zou voor de hand liggen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vierde_dimensie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mogelijk ontvangen veel dieren wel meer input . Zoals magnetische velden , infrarood , er is nog meer voor ons niet te zien in het zonlicht . Ach er is mogelijk nog veel meer wat wij niet zien of horen . Maar een extra dimensie is weer een ander verhaal .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze uitleg is wellicht te begrijpen.
https://youtu.be/1wAaI_6b9JE?t=39m24s

Het beste antwoord

Nee, een oog is een visueel waarnemingsorgaan. Met 2 ogen zien wij 3 dimensies. De vierde dimensie is geen visueel waarneembare dimensie. De vierde dimensie zou je kunnen opvatten als 'tijd'. De beweging door de tijd zou je eventueel met een speciaal denkbaar orgaan kunnen voelen of ervaren, maar niet zien. Een extra oog heeft dus geen zin. Een ander waarnemingsorgaan is in theorie wel denkbaar.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helder, bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je snapt de zinsnede niet of je gebruikt hem verkeerd hier. De vierde dimensie is OF een spatiale dimensie, OF je noemt de vierde dimensie tijd. De vraag zal gaan over 4D in de spatiale dimensie. "Eventueel is de tijd te interpreteren als een vierde dimensie (zie ruimtetijd)." Inderdaad, eventueel maar niet in deze vraag(althans dat lijkt me niet) . De vrager zou graag een 4d object waar willen nemen. Dat kunnen we niet. We kunnen het ons zelfs moeilijk voorstellen. Daarnaast nog de vraag of de 4de dimensie (of nog meer dan 4) bestaan. Hier wordt een aardige poging gedaan:
https://youtu.be/1wAaI_6b9JE?t=39m34s

Andere antwoorden (1)

Nee.
Zou je een apparaat kunnen verzinnen dat als 3e oog kan functioneren? Dat kan niet; dus het kan ook niet met een menselijk oog.

Ter vergelijking; je zou met een speciaal orgaan in theorie wel radiosignalen kunnen opvangen. Alleen hebben we toevallig niet zo'n orgaan.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stel dat wij als mens zijnde maar 1 oog hadden. Hadden wij dan kunnen bedenken dat er ook diepte waargenomen kan worden? Ik denk het niet namelijk. Geldt ditzelfde dan voor 3 ogen? Dat we het simpelweg niet kunnen bedenken? Ik snap dat het wellicht geen extra functionaliteit geeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@leugens. 1 oog hebben kan je vrij makkelijk recreëren, doe er maar 1 dicht. Kan je nog steed vrij goed in de diepte oriënteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 Ik snap je redenatie niet. Een mens zou prima een derde oog kunnen hebben, ik zie echter niet in hoe het een vierde dimensie kunnen zien (al zou ons universum al meer dan 3 dimensies hebben).