Telt de afstand die je 'in' een spiegel kijkt mee voor de kijkafstand of niet? (zie aanvulling)

Stel dat ik een bepaalde tekst op 5 meter afstand kan lezen, maar op 10 meter afstand niet. Als ik vervolgens naast de tekst ga staan en in een spiegel kijk die op 5 meter afstand van mij (en dus ook op 5 meter afstand van de tekst) staat, kan ik de tekst dan via de spiegel lezen of niet?

Met andere woorden: telt de afstand die ik ‘in’ de spiegel kijk mee voor de kijkafstand of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik heb het zonet geprobeert en ben tot de conclusie gekomen dat de afstand wel telt:)
ik kon het dan ook in de spiegel ( met verdubeling van afstand ) niet lezen.
leuke vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja, dat telt wel, simpelweg omdat het ook weer de weg terug heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zit je dan weer op 10m kijkafstand.

Het gaat om licht wat een bepaalde afstand moet afleggen. Dus de kijkafstand wordt volgens mij wel mee gerekend.

Er vanuit gaande dat er geen verzwakking of versterking in de spiegel of tussen de spiegel aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de hiervoor de afstand tellen die het licht aflegt.

Namelijk 5 meter van jou (met tekst in je handen) naar de spiegel, en weer 5 meter terug. Je kijkt dus naar iets wat 10 meter van je vandaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je het beeld ziet hangt natuurlijk ook af van de vorm
van het oppervlakte van de spiegel. (hol / vlak /bol).

In een scheerspiegel /make-up-spiegel zie je toch echt een vergroot beeld, terwijl de lengte van de lichtstraal die je ziet toch echt niet korter is dan bij een vlakke spiegel.

Voor en aardige toelichting zie de site van technopolis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het wordt 10 meter. Het is zelfs zo dat sommige opticiens, die klein behuisd zijn, een spiegelconstructie gebruiken voor de oogtests.