Hoe kan cafeïne je hartslag beinvloeden?

Ik heb dit nodig voor mijn profielwerkstuk. Ik heb al gezocht op internet net als mijn partner. Op verschillende sites staat dat adrenaline hier invloed op heeft, maar er staat niet bij hoe. Ik zou wel graag willen weten wat het proces is wat adrenaline aanzet tot het verhogen van de hartslag.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik heb nu al een aantal antwoorden, maar het is toch niet helemaal wat ik bedoel. Misschien heb ik het verkeerd gezegd. Ik weet hoe adrenaline wordt aangemaakt, en dat dat wordt gestimuleerd door cafeïne. Mijn vraag is meer wat adrenaline dan doet dat daarvan de hartslag omhoog gaat. Je hartslag gaat niet zomaar omhoog daar schuilt een proces achter. En dat proces zou ik graag willen weten. Maar alsnog bedankt voor de hulp die ik tot nu toe heb gehad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Antwoorden (2)

misschien heb je hier iets aan

Het effect van cafeïne
Cafeïne is de meest actieve stof in koffie. Het wordt snel opgenomen in het bloed: de helft al drie tot vier minuten na consumptie. Tussen een half uur en tweeënhalf uur na het koffie drinken ervaar je de effecten. Cafeïne werkt stimulerend op de hersenen, nieren, maag en darmen. Het verdrijft het gevoel van vermoeidheid. Ook verbetert cafeïne het geheugen enigszins. Wie te veel cafeïne binnenkrijgt, kan last krijgen van rusteloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Te veel cafeïne kan het ook moeilijk maken in slaap te vallen. Bij sommige mensen is dat al het geval bij één kopje koffie laat op de avond. Anderen hebben er helemaal geen problemen mee.
Cafeïne zorgt ten slotte voor een snellere uitscheiding van vocht uit het lichaam. Door cafeïnehoudende dranken verliest het lichaam het vocht sneller via de urine dan als er geen cafeïne wordt gebruikt. Het is niet zo dat het lichaam door cafeïne meer vocht verliest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een normale situatie hecht de stof 'adenosine' zich aan je hersencellen, waardoor deze in slaap vallen. Cafeïne neemt de plaats in van adenosine, waardoor je hersencellen minder adenosine opnemen en in plaats van langzamer juist sneller gaan werken. Je hersenen merken deze activiteit op en gaan adrenaline afgeven. Cafeïne zorgt daarnaast voor meer dopamine. Dit is gebeurt ook na gebruik van cocaïne, heroïne of amphetamines, maar bij cafeine is de hoeveelheid dopamine die wordt aangemaakt veel minder. Dopamine zorgt ervoor dat je je goed voelt en heeft hierdoor een verslavende werking. Het cafeineniveau in je lichaam halveert na zes uur.

Effecten

Korte termijn:
In algemene zin geeft cafeine je een energiestoot, voel je je actiever en heb je een verhoogde alertheid. De adrenaline veroorzaakt het volgende:

-je pupillen worden groter;
-je ademhalingskanaal verbreedt;
-je lever geeft suiker af;
-je hartslag verhoogt
fremar