Welke vliegende insecten steken mensen?

Ik wil graag weten wat voor in Nederland voorkomende vliegende insecten mensen kunnen steken. En dan bedoel ik niet met een angel, maar insecten die steken met hun "snuit"
Ik ben 2 dagen geleden gestoken door een voor mij onbekend insect. Hij was bruin en ter grootte van een gewone huisvlieg. Ik kon hem niet van mijn huid afblazen maar moest hem er echt aftrekken. Het plekje is niet rood verkleur of opgezwollen. Ik voel het echter na 2 dagen steeds een beetje prikken/jeuken.
Het insect heeft ook maar een paar seconden de tijd gehad om te steken want ik had het snel in de gaten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9K

Het beste antwoord

Ja, ik ben eergisteren ook gebeten door zo'n daas. Ik kwam uit het zwembad, liep naar de kleedhokjes en pats. Het beestje leeft niet meer trouwens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Daas

Dazen strijken snel neer en bijten dan vrijwel onmiddellijk, wat meestal goed te voelen is. Naast deze korte pijnlijke ervaring is er ook het gevaar van bacteriële infecties die meestal goed te behandelen zijn met antibiotica. Dazen steken dus niet, daar ze geen angel hebben.

"Na een beet kunnen steekvliegen niet snel wegvliegen, zodat men hen met een welgemikte klap kan doodslaan; dan heeft men de beet echter al te pakken, die meestal tot een fikse jeukbult leidt. De snuit van de daas bestaat uit een tal van mesjes, waardoor de huid, bij een beet, als het ware wordt opengesneden. Door dit mechanisme is de daas, in tegenstelling tot een mug, in staat om ook door sommige dunne kledingstukken heen te bijten. Aan kledingstukken moet men in dit geval denken aan T-shirts, dunne broeken en dunne sokken. Alleen de vrouwtjesdazen steken, om voldoende energie te verkrijgen om hun eieren te kunnen leggen. Met name vee kan zeer veel hinder van dazen hebben. Ze komen vooral voor op iets vochtige plaatsen die naast zon ook wat schaduw bieden. De larven ontwikkelen zich in water, modder, moeras, of rottende plantendelen. Ze leven vaak van andere insecten. Er zijn meestal 8 of 9 larvestadia, met een diapauze in de winter. In vrijwel alle geslachten (behalve een paar primitieve die vooral in de tropen voorkomen) voeden de volwassen vrouwtjes zich met bloed; de mannetjes bijna altijd met nectar of plantensap."

Wat betreft je eigenlijke vraag: Welke vliegende insecten steken mensen, naast de hierboven behandelde daas zijn er de muggen, wespen, bijen en hommels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de 'vlieg' zal wel een runderdaas zijn geweest.
Latijnse naam is Tabanus bovinus.
deze is 2-2,5 cm groot.
De beet is heftiger dan van een mug of zelfs een bij, hommel of wesp.
Als hij steekt doet hij dat om bloed op te zuigen ter ontwikkeling van de eieren.

Als het een kleinere soort is geweest (ca 1 cm) kan het
een regendaas zijn geweest.
Latijnse naam is Haematopoda pluvialis.
Je herkent hem/haar aan de behaarde ogen, en leeft altijd in de buurt van water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en kan dat gevaren met zich meebrengen? Ik ben namelijk ook gestolen door zo een daas.
Wat je zo beschrijft klinkt als een van de dazen, wellicht een regendaas..