Heb je een gen van één bepaald persoon overge-erfd of kan een gen ook een combinatie zijn van meerdere personen?

Ik ben benieuwd of je gen maar van één persoon afkomstig is of dat het een combinatie van meerdere personen is..

So.. let me know

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

In een celkernen (van de mens en dan niet de spermacellen of eicellen) zitten twee paar chromosomen en op elk chromosoom zitten gebieden die de genetische code bevatten voor één eigenschap. De genetische code is dubbel aanwezig (op elk chromosoom één) voor normale chromosomen.

Een gen is te beschouwen als een specifieke eigenschap (biochemisch een eiwit). Hiervan heb je er twee (uitgezonderd bij mannen het geslachtschromossom).

Omdat het ene chromosoom van de moeder is geerfd en het andere van de vader krijg je die specifieke eigenschap dus van de moeder én de vader mee.

Stel dat (vereenvoudigd) op het gen voor haarkleur op het chromosoom dat door de moeder is doorgegeven de kleur rood staat en op het chromosoom van de vader "zwart"dan kán het zijn dat de haarkleur van het kind zwart is . De zwarte kleur is dan dominant over rood.

Je kunt dan niet zeggen dat je de eigenschap van alleen je vader hebt geerfd. Je hebt van beide de eigenschappen geerfd, maar de een is dominant.

Er zijn ook eigenschappen die meer een mix geven of eigenschappen waarbij een groot aantal genen betrokken zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
In bijgaande afbeelding zie je het chromosomenpaar (dus van beide ouders één) als twee dubbele dropveters die gekruisd zijn. Zou je één dropveter helemaal uitrekken dan kom je uiteindelijk uit op een stuk dat codeert voor een eigenschap (het gen). In de tekening zie je dat het gen bestaat uit verschillende traptreden die gedraaid zijn.

Het gen is ook aanwezig in de andere "dropveter" maar kan net iets andere traptreden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi uitgelegd +1