Hoe komt het dat je bepaalde bewegingen niet tegelijk kunt doen, welke delen van de hersenen zorgen daarvoor?

Laatst kreeg ik de opdracht om met mijn rechtervoet rondjes op de grond te maken met de klok mee. Ondertussen moest ik met mijn rechterhand een 6 tekenen in de lucht. Maar mijn voet ging onmiddelijk de andere kant op draaien. Waardoor komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Antwoorden (2)

welk deel van de hersenen het regelt weet ik niet maar er zijn allerlei bewegingen moeilijk tegelijk te maken, zoals je hebt ervaren. Het is echter niet onmogelijk, het is gewoon te trainen, zoals een drummer die met 2 handen en 2 voeten allerlei verschillende ritmes kan maken terwijl iemand dat niet zomaar kan. Als je het heeeeel langzaam probeert lukt het vast wel en als je dat een paar keer herhaalt kun je het steeds sneller. Volgens mij is het dus trainen van je hersenen op dat gebied, als je veel van dat soort oefeningen doet gaat het steeds makkelijker met nieuwe.
amigo
13 jaar geleden
Probeer deze oefening eens: Met je linkerhand rondjes op je buik maken (alsof het eten je gesmaakt heeft en je buik vol zit) en tegelijkertijd met je rechterhand klopjes op je hoofd geeft. Na 10 seconden doe je deze handelingen precies andersom. Je merkt dat je even gedesoriënteerd bent en betekent dat je hersens de 'seintjes' van die plotselinge verandering van handelen iets later verwerken. Het heeft met coördinatie te maken, maar ook ik weet niet welk deel van de hersens dat doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die opdracht van de vraagsteller ging mij ook goed af, maar deze oefening lukt mij nooit de eerste keer; dan klap ik na 10 seconden op buik en hoofd lol!