Hoe is de zwaartekracht zo'n 5 miljard jaar geleden ontstaan?

hoe ontstaat zwaartekracht? (als voorbeeld de aarde)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Zwaartekracht "ontstaat" niet. Zwaartekracht is een inherente eigenschap van het universum waarin wij ons bevinden.

Massa vervormt de ruimte waar het zich bevind. Hoe groter de massa, hoe groter de vervorming. Het vaak aangehaalde beeld van een bowlingbal op een strakgespannen laken is een simplificatie, maar wel een bruikbare in dit geval.

Een knikker op een laken blijft gewoon liggen. Plaats op datzelfde laken een bowlingbal, en - door de vervorming van het laken - rolt de knikker naar de bowlingbal toe. Dit komt omdat de bowlingbal meer massa heeft, en het laken sterker vervormt dan de knikker; anders had de bowlingbal naar de knikker toe gerold.

Hetzelfde gebeurt met massa in de ruimte, maar in plaats van simpelweg tweedimensionaal als op het laken, gebeurt het driedimensionaal. De aanwezigheid van massa maakt een "kuil". Dit wordt dieper naarmate de massa in de "kuil" groter wordt. Hoe meer massa in de "kuil", hoe moeilijker het wordt voor massa om uit deze "kuil" te ontsnappen.

De gevolgen van deze vervormingen zijn wat we zwaartekracht noemen. Dit is de reden waarom het meer energie kost om een raket vanaf de aarde af te sturen dan vanaf de maan; de "kuil" die overwonnen moet worden is dieper en steiler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom staat er dus ook expliciet bij dat het een simplificatie is. De maan staat niet stil, de knikker in dit voorbeeld wel. Als je de knikker een zet geeft dat deze langs de bowlingbal zou rollen, dan zie je dat de baan van de knikker niet recht zou lopen zoals je zou verwachten puur op basis van de impuls die je hem meegeeft, maar afbuigt vanwege de vervormingen in het oppervlak waarover het beweegt. De knikker kan in zo'n geval voldoende snelheid hebben om niet tegen de bowlingbal aan te rollen, en gaat dan verder met een buiging in de route naar de bowlingbal toe, hij kan precies voldoende snelheid hebben om in een baan om de bowlingbaan te gaan draaien, of hij kan niet hard genoeg gaan en uiteindelijk tegen de bowlingbal aan komen. Ook hier is de vergelijking niet geheel correct maar toereikend - de knikker heeft nog last van wrijving van het laken waardoor deze afremt. In de ruimte is dit niet het geval. De maan heeft, als de metingen correct zijn, een nét iets te hoge omloopsnelheid om een stabiele baan te hebben, en is zich langzaam van ons aan het verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(En ook dat is weer deels een oversimplificatie omdat er ook andere zaken bij komen kijken.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat inderdaad heel ergens anders over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bierdopje: iets dat meer massa heeft heeft inderdaad een sterkere zwaartekracht. Niet alleen voor planeten, maar überhaupt.

Andere antwoorden (6)

Zwaartekracht "ontstaat" niet - zwaartekracht is er.

Alles wat massa heeft, dus alle materie, heeft zwaartekracht.

Jij en ik hebben ook zwaartekracht. Jij trekt voorwerpen aan - weliswaar zo zwak dat je er in de praktijk niets van merkt, maar het is toch echt zo. In het laboratorium hebben ze meetinstrumenten die zo enorm gevoelig zijn, dat ze jouw zwaartekrachtsveld kunnen meten.

De aarde is gewoon een grote hoeveelheid materie. De totale zwaartekracht van al die massa is de zwaartekracht die wij nu voelen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Overigens is die zwaartekracht die elk stukje materie heeft, er de oorzaak van dat de aarde ooit heeft kunnen ontstaan.

Voordat de aarde er was, was er een schijf van gas en stof rond een jonge ster. Die schijf bevatte stomtoevallig wat "klonters": plekken waar toevallig wat meer gas en stof bij elkaar was dan op andere plekken in die schijf.

Die "klonters" bevatten meer materiaal; ze hadden daardoor meer zwaartekracht dan de rest van de schijf. Daardoor werd materiaal uit de rest van de schijf richting die "klonters" getrokken.

De "klonters" werden zo steeds groter, waardoor ze nóg meer zwaartekracht kregen, waardoor ze nog meer stof en gas aantrokken - tot de gasschijf "op" was, en er alleen maar een paar hele grote "klonters" overwaren. Dat zijn de planeten geworden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de lengte van je antwoord had je juist een halve minuur éérder klaar moeten zijn, dit keer. Wel mooi dat we in elk geval eenzelfde begin hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, ik ben kennelijk later begonnen met typen. Ik had de vraag al geopend, maar was eerst in een ander tabblad een andere vraag aan het lezen. Intussen heb jij jouw antwoord getypt, maar dat zag ik natuurlijk niet.
Waar komt jouw 5 miljard jaar vandaan? Wellicht bestaat zwaartekracht al veel langer. Sterker nog, wellicht is het nooit ontstaan maar is het er gewoon altijd geweest. Mogelijk heef het geen begin, geen oorsprong, maar 'is' het gewoon zonder begin of einde.

Kijk, in den beginne, aan de oorsprong van de big bang (een kleine 14 miljard jaar geleden), was alles wat ons universum nu is, samengedrukt tot een héél klein héél heet puntje met een eindeloze dichtheid. Wat denk je dat dat puntje samengedrukt hielt? Zwaartekracht. (Samengetrokken was wellicht een beter woord, volgens de huidige geldende zwaartekracht theorieën.)

Het is voor ons (nu) niet te doorgronden wat zwaartekracht precies is. We kunnen de gevolgen van zwaartekracht meten. We weten wat het doet en dat het over enorme afstanden werkt, maar dat het een 'zwakke' kracht is. (Leg een spijker op de grond, pak een magneetje en houd die vlak boven de spijker. De magneet wint het van de zwaartekracht en de spijker komt los van de grond en 'plakt aan de magneet', mits het experiment op korte afstand plaatsvind.). Er worden vragen gesteld of het daadwerkelijk wel een kracht is, of mogelijk dat wat de structuur van ruimte of ruimte/tijd moet zijn. Eigenlijk weten we precies wat zwaartekracht doet, maar het hoe, waarom en waardoor ontbreken. Het is voor de knapste koppen nog steeds een groot raadsel. Mooi is dat he, eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Massa en energie zijn hetzelfde spul. (Einstein's vergelijking e=mc2 draait daar helemaal om.) Feitelijk is massa een vorm van energie, net zoals elektriciteit dat is. En energie kan van vorm veranderen: van elektriciteit in snelheid bijvoorbeeld, of in warmte. Of het veranderd dus in massa.

Op het moment dat er massa ontstaat krijg je daar ook meteen de bijbehorende zwaartekracht van: het ontstaat wanneer er energie in massa veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwaartekracht 'komt' van massa: hoe groter de massa hoe groter de aantrekkingskracht.
p.s. aan de hand van de Bijbel is onderzocht dat de mensheid niet veel langer bestaat dan zesduizend jaar, en de wereld is waarschijnlijk niet ouder dan 10.000 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wat moeten we dan denken van al die verschillende gegevens waaruit blijkt dat de aarde en het unievrsum ouder zijn? Trouwens, interessanter als we de bijbel als wetenschappelijke bron gaan hanteren - kun je hoofdstuk en vers aanwijzen waaruit blijkt dat zwaartekracht komt van massa, of ben je gewoon selectief in welke wetenschap je accepteert?
Cryofiel
13 jaar geleden
Aan de hand van de bijbel is onderzocht dat de bijbel zichzelf tegenspreekt. Hieruit blijkt dat Douglas Adams gelijk had: "There's something fundamentally wrong with the universe".
Je moet je voorstellen dat elke planeet, elke meteoriet, elk stofdeeltje iets doet met het heelal wat we de ruimtekromming noemen. Alle deeltjes beïnvloeden elkaar. Zie het maar als een kanonskogel die in ruste op een trampoline wordt gelegd. Deze maakt een diepe kuil in de trampoline door zijn gewicht. Leg er nu eens een pingpongbal naast, die zal naar de kanonskogel toerollen.

Geef je hem een zwaai dan zal hij draaiend naar de kogel toe rollen als in een afvoerputje. Satellieten vallen ook op die manier ook naar onze aarde maar omdat ze om de aarde heen draaien en een middelpuntvliedende kracht veroorzaken door die draaiing, duurt het heel lang voordat de satelliet de aarde bereikt.

De aarde maakt ook zo'n 3 dimensionale kuil in het heelal maar jij als mens ook. Jij en de aarde zijn met elkaars ruimtekromming in interactie. De aarde heeft meer massa en dus is de 'kuil' groter. Jouw ruimtekromming is dus te verwaarlozen bij die van de aarde dus word jij naar de aarde getrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tot nu toe ziet men gravitatie als een van de vier fundamentele natuurkrachten. je kunt er een mooie formule voor opschrijven:
F=G x (m1 x m2)/(r^2)
Voor de andere drie kan dat ook. Maar bij elke zit er in die formules een constante ergens verstopt. Hier is dat G. Waarom is die G niet ietsje groter of kleiner?
De andere fundamentele krachten hebben ook dat soort constanten en verhouden zich op een bepaalde manier tot elkaar.
Zoals eerder gezegd is magnetisme feitelijk sterker dan zwaartekracht op kleine schaal.

Als er iets rondom religie geroepen / gevraagd kan worden is het wel het volgende:

Waarom zijn deze fundamentele krachten op precies deze manier op elkaar afgestemd? Waarom niet net iets anders? Er zijn mensen die beweren dat er geen cellen en leven mogelijk zou zijn als deze fundamentele krachten slechts ietsje anders zouden zijn dan wat ze nu zijn.

Sommigen zien hier God in: de configurator van de fundamentele natuurkrachten. 'Hij' heeft de parameters ingesteld.

Het Vaticaan heeft inmiddels de Big Bang erkend. Dus het was 15 miljard jaar geleden (en niet 5).