Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sinds wanneer leren kinderen dat er meer zonnestelsels bestaan?

In de jaren 70 leerde ik op school dat er één zonnestelsel bestond.
De sterren waren (geloof ik) uitgedoofde nog iets….
Toen ik het hier laatst over had, vertelde een ander dat zij dat ook nog heeft geleerd in de jaren 80.
Er was ook iemand bij van nu 35 jaar oud. Die vond bovenstaande hilarisch om te horen.
Ik vind nergens wanneer de schoolboeken veranderden.

LeonardN
een week geleden
In 1992 werd de eerste exoplaneet (rondom een ster) gevonden. Toen wist men het dus zeker. Maar het lijkt me vrij onwetenschappelijk dat men stelde dat er maar 1 planetenstelsel (zoals ons zonnestelsel) is, vanwege het gebrek aan bewijs. Feitelijk klopt het overigens. Er is maar 1 zonnestelsel. Maar ik neem aan dat dat niet is wat je bedoelt. Dat is ongeveer dezelfde spraakverwarring als zeggen dat er maar 1 zon is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnestelsel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetenstelsel
Wat je dus lijkt te zeggen is dat je van school kwam met het idee dat er maar 1 planetenstelsel bestaat. Andere planetenstelsels zijn al in de oudheid gehypothetiseerd (moeilijk woord voor bedacht zonder bewijs). In 92 was ik twaalf, maar volgens mij was de aanname toen ik op de basisschool zat dat ons zonnestelsel maar 1 van de vele planetenstelsels zou zijn. Ook leerden we dat SOMMIGE sterren al "uitgedoofd" waren. De vraag die ik bij jouw vraag heb, is wat er in de schoolboeken stond, vs. wat de consensus onder wetenschappers was vs, wat de leraar en of leerlingen interpreteerden en of de "kennis" was onder leken. En in hoeverre je herinnering nog accuraat is. Toen ik naar school ging was het niet ongewoon dat je hoorde dat de Chinese muur het enige bouwwerk was wat je van de maan/ruimte kon zien. Dat stond gok ik echter niet in een lesboek, maar was een mythe die een leraar zomaar oplepelde tijdens een les die ging over wetenschap.
(als je de Chinese muur zou kunnen zien, zou je bijna elk huis ook moeten kunnen zien omdat de Chinese muur niet breder is dan ~7 meter, daarnaast zijn er gebouwen die een veel grotere afmeting hebben in de breedte, de hele uitspraak is dus al krom omdat het een verkeerd idee geeft van hoe dingen zichtbaar zouden zijn).
KleinDuimpje
een week geleden
Klopt, zonnestelsel moet natuurlijk planetenstelsel zijn. Bedankt voor de correctie.
Ik ging idd van school met de kennis:
Er is maar één planetenstelsel ons zonnestelsel.
Degene uit de jaren 80 idem.
Uitgedoofd is trouwens ook het juiste woord! In 92 had ik mijn hbo al afgerond, toen wist ik ook beter. Degene uit de jaren 80 en ik uit de jaren 70 zaten op dezelfde school. Wij hadden het er laatst over met die persoon van nu 35 jaar.
Maar je hebt gelijk; herinneringen zijn subjectief.
De leraren waren hetzelfde (maar wellicht strooiden zij ook met weetjes..).
Welke lesmethoden wij hadden; geen idee.
En, de school was katholiek; God had alles geschapen…. (Geloof ik zelf niet in). Die van de Chinese muur heb ik ook gehoord! Neemt niet weg, dat de schoolboeken de theorie op een gegeven moment hebben moeten aanpassen.
Super bedankt voor jouw reactie.
Is waardevol.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een week geleden
Over de mythe rondom de Chineese muur: "De oorsprong van de zichtbaarheidsmythe ligt bij Robert Ripley(1893-1949). Deze Amerikaanse striptekenaar, ondernemer en amateurantropoloog presenteerde in zijn Ripley's Believe It or Not!-serie tal van rariteiten en onbekende weetjes aan een miljoenenpubliek, waaronder dit verhaal. Aangezien de eerste ruimtevaart pas dertig jaar later plaatsvond, was er niemand die de bewering kon staven of weerleggen. Niettemin sprak het verhaal wereldwijd tot de verbeelding. Ook een bekend wetenschapper als Joseph Needham nam de bewering over in zijn standaardwerk Science and Civilisation in China. In Chinese schoolboeken stond het verhaal tot 2003 als feit vermeld. Dat jaar maakte Yang Liweials eerste Chinese ruimtevaarder (taikonaut) 14 baantjes om de Aarde. Hij noemde als enige tegenvaller van de vlucht dat de Muur niet te zien was. Let wel: de Maan is nog zo'n 1000 keer verder dan een astronaut in een lage omloopbaan (bijvoorbeeld de Spaceshuttle of het ISS)." Bron: https://www.studeersnel.nl/nl/document/vrije-universiteit-amsterdam/mondiale-geschiedenis/chinese-muur/42901346
KleinDuimpje
een week geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
Bedankt!
Thecis
een week geleden
Ik ben net over mijn midlifecrisis heen (althans, statistisch gezien) en ik heb ook geleerd dat er alleen ons zonnestelsel was. Veel vermoeden inderdaad dat er bij andere sterren ook planeten moesten zijn, maar dat was toen nog niet aangetoond, laat staan dat het in de schoolboeken vermeld stond. De eerste planeten werden inderdaad in de jaren 90 ontdekt en toen de Kepler ruimtetelescoop aan de gang ging, zijn er 1000-en meer ontdekt. Het totaal aantal exoplaneten staat niet op bijna 6000 als ik mij niet vergis (doe ik even uit mijn hoofd, te lui om het op te zoeken).
KleinDuimpje
een week geleden
Ha, ha, ha,
Zo kun je ook aangeven wanneer je de basisschool bezocht hebt, ik nog de lagere school. Is geloof ik na mijn vertrek veranderd in basisschool.
Bedankt om te horen dat jij dat op jouw school ook nog geleerd hebt!
Absurd wat men de afgelopen jaren ontdekt heeft over het heelal.
En, ik neem het jou niet kwalijk als 6000 niet helemaal klopt (maar ik denk dat jij er niet echt naast zit), want op jouw leeftijd mag je af en toe lekker lui zijn. Is gezond.
KleinDuimpje
een week geleden
https://allesoversterrenkunde.nl/!/actueel/nieuws/_detail/gli/zesduizend-planeten-buiten-ons-zonnestelsel-heeft-/ 6.000 bevestigd, 8.000 in afwachting.
Miljoenen? Nog meer? komen er nog aan……
Thecis
een week geleden
Ik zag het zojuist op de wiki pagination, per oktober 2025 waren er 6048 bevestigde exoplaneten. Ik loop dus een tikkeltje achter ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het idee dat er meerdere sterrenstelsels zijn, is al sinds de 20e eeuw bekend, maar het duurde even voordat dit de schoolcurricula bereikte.

In de jaren 70 en 80 lag de focus nog sterk op ons eigen zonnestelsel als het enige dat relevant was voor basisschoolkinderen. Pas later, vooral in de jaren 90 en 2000, zijn er veel meer informatie en inzichten over andere sterrenstelsels en hun bestaan in lesboeken opgenomen.

Tegenwoordig leren kinderen al op jonge leeftijd over het bestaan van het heelal vol met verschillende sterrenstelsels, maar de precieze tijdlijn toen dit veranderde kan per regio en school verschillen.

Wie weet er nog meer over hoe schoolboeken zijn veranderd in het onderwijs over ons zonnestelsel en andere sterrenstelsels? Delen jullie ervaringen over dit onderwerp?
(Lees meer...)
een week geleden
LeonardN
een week geleden
De vraag is zonnestelsel (dus eigenlijk planetenstelsel). Niet sterrenstelsel.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing