Sinds wanneer leren kinderen dat er meer zonnestelsels bestaan?
In de jaren 70 leerde ik op school dat er één zonnestelsel bestond.
De sterren waren (geloof ik) uitgedoofde nog iets….
Toen ik het hier laatst over had, vertelde een ander dat zij dat ook nog heeft geleerd in de jaren 80.
Er was ook iemand bij van nu 35 jaar oud. Die vond bovenstaande hilarisch om te horen.
Ik vind nergens wanneer de schoolboeken veranderden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnestelsel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetenstelsel
Wat je dus lijkt te zeggen is dat je van school kwam met het idee dat er maar 1 planetenstelsel bestaat. Andere planetenstelsels zijn al in de oudheid gehypothetiseerd (moeilijk woord voor bedacht zonder bewijs). In 92 was ik twaalf, maar volgens mij was de aanname toen ik op de basisschool zat dat ons zonnestelsel maar 1 van de vele planetenstelsels zou zijn. Ook leerden we dat SOMMIGE sterren al "uitgedoofd" waren. De vraag die ik bij jouw vraag heb, is wat er in de schoolboeken stond, vs. wat de consensus onder wetenschappers was vs, wat de leraar en of leerlingen interpreteerden en of de "kennis" was onder leken. En in hoeverre je herinnering nog accuraat is. Toen ik naar school ging was het niet ongewoon dat je hoorde dat de Chinese muur het enige bouwwerk was wat je van de maan/ruimte kon zien. Dat stond gok ik echter niet in een lesboek, maar was een mythe die een leraar zomaar oplepelde tijdens een les die ging over wetenschap.
(als je de Chinese muur zou kunnen zien, zou je bijna elk huis ook moeten kunnen zien omdat de Chinese muur niet breder is dan ~7 meter, daarnaast zijn er gebouwen die een veel grotere afmeting hebben in de breedte, de hele uitspraak is dus al krom omdat het een verkeerd idee geeft van hoe dingen zichtbaar zouden zijn).
Ik ging idd van school met de kennis:
Er is maar één planetenstelsel ons zonnestelsel.
Degene uit de jaren 80 idem.
Uitgedoofd is trouwens ook het juiste woord! In 92 had ik mijn hbo al afgerond, toen wist ik ook beter. Degene uit de jaren 80 en ik uit de jaren 70 zaten op dezelfde school. Wij hadden het er laatst over met die persoon van nu 35 jaar.
Maar je hebt gelijk; herinneringen zijn subjectief.
De leraren waren hetzelfde (maar wellicht strooiden zij ook met weetjes..).
Welke lesmethoden wij hadden; geen idee.
En, de school was katholiek; God had alles geschapen…. (Geloof ik zelf niet in). Die van de Chinese muur heb ik ook gehoord! Neemt niet weg, dat de schoolboeken de theorie op een gegeven moment hebben moeten aanpassen.
Super bedankt voor jouw reactie.
Is waardevol.
Zo kun je ook aangeven wanneer je de basisschool bezocht hebt, ik nog de lagere school. Is geloof ik na mijn vertrek veranderd in basisschool.
Bedankt om te horen dat jij dat op jouw school ook nog geleerd hebt!
Absurd wat men de afgelopen jaren ontdekt heeft over het heelal.
En, ik neem het jou niet kwalijk als 6000 niet helemaal klopt (maar ik denk dat jij er niet echt naast zit), want op jouw leeftijd mag je af en toe lekker lui zijn. Is gezond.
Miljoenen? Nog meer? komen er nog aan……
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.