Sterren hebben inderdaad invloed op het aardse leven.

Zonder onze lokale ster (de zon) was het leven zoals wij het hier kennen überhaupt niet mogelijk geweest, dus daar begint het bij.

Verder hebben sterren in de loop van de geschiedenis geholpen met nachtelijk navigeren en tijdmetingen. Het juiste moment in het jaar om specifieke gewassen te planten is bijvoorbeeld prima te achterhalen als je weet hoe de sterren in die periode staan. Dit zijn praktische toepassingen.

Ook zijn er mensen die dachten aan de sterren af te kunnen lezen wat er stond te gebeuren, en zijn zij hiernaar gaan leven. In Midden- en Zuid-Amerika zijn er vele menselijke offers gebracht om het lot dat in de sterren beschreven zou staan te weerhouden. Oorlogen zijn begonnen op basis van de stand van de sterren, en wat dit zou betekenen. Tempels en observatoria zijn gebouwd om sterren waar te nemen, en later veranderd in plaatsen van verering. Vele oude culturen hebben belangrijke besluiten laten overwegen door de astrologen van het hof. Dit zijn toepassingen gebaseerd op menselijke projectie naar de sterren (en planeten), die in sommige gevallen zelfs werden aangezien voor goden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, sterren staan veel te ver verwijderd van de aarde om invloed op de aarde te kunnen uitoefenen.

Toegevoegd op 23-06-2009 12:22:50
(met uitzondering van onze eigen zon, dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, slechts op astrologen en hun inkomsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel ze kunnen de weg wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, Er is een ster die maakt de dag en de nacht, en zonder deze ster zou er waarschijnlijk geen Aards leven zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alleen in niet meetbare hoeveelheden anders dan bijv. dat de aardse bewoners roepen 'heej kijk eens wat een mooie sterrenconstellatie of sterrenstelsel!' en zaken als dat we gebombardeerd worden door deeltjes die die sterren uitscheiden.

Enfin, in elk geval niet geloven in astrologie. Da's allemaal kolder (zelfs bij diegenen die er zelf in geloven en er 30 boeken over gelezen hebben en die idiote voorspellingen doen zoals 'je zal een goede kennis treffen').

Toegevoegd op 23-06-2009 12:56:36
bijv. = ook: zwaartekracht en dat soort zaken. Echter, astrologen die er mee rekenen en dan voorspellingen of karakterbeschrijvingen mee doen, moeten zich schamen (ten eerste al omdat ze helemaal niks van rekenen weten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, sterren hebben een heel duidelijke invloed op het aardse leven.

Niet direct natuurlijk - de argumenten waarom dat helemaal niet kan zijn beresterk, en de waarnemingen die aan zouden tonen dat het wel kan, zijn allemaal onderuitgehaald.

Indirect hebben sterren een enorme invloed. Er zijn namelijk mensen die geloven dat sterren invloed hebben. Die mensen doen dan beweringen, die door anderen worden geloofd.

Op die manier zijn oorlogen begonnen en beeindigd, zijn investeringsbeslissingen genomen, en zijn huwelijken gesprongen of juist bijeen gebleven.

Wat dat betreft hebben sterren evenveel invloed als koffiedik, kippenbotjes en schapendarmen - ook die hebben een reele invloed op het leven, om dezelfde redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als er een vallende ster is zijn er mensen die zeggen: 'hé een vallende ster, nu mag ik een wens doen' Als er geens terren zouden zijn zouden mensen dit niet doen.
En mensen kijken heel veel naar sterren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja de zon is immers ook een ster. ;)