Waterman tijdperk volgens astrologen en Maya's spreken over nieuwe tijd vanaf 2012. Wat is waar ?

Het Waterman tijdperk begint volgens astrologen en Maya's spreken over nieuwe tijd vanaf 2012 door zon in hart van melkwegstelsel. Maar hart van het melkwegstelsel is in boogschutter. Wat is waar ?

Toegevoegd na 15 minuten:
De 2 beweringen kloppen niet met elkaar, omdat de een spreekt over waterman en de ander over zon in hart van melkwegstelsel. Volgens de sterrenkunde kan de zon in hart van melkwegstelsel staan als deze staat in boogschutter. dwz de zon staat dan in die lijn. Niet letterlijk in hart van melkweg want daar is het zwarte gat.
Vraag is echter waar staat de zon in 2012 volgens de sterrenkunde ?

Toegevoegd na 1 uur:
beste mensen die reageren. Het gaat mij niet om de voorspellingen. Ik wil gewoon weten wat zou kunnen kloppen volgens de sterrenkunde. Astrologie is gebaseerd op dierenriemtekens die bestaan in de sterrenkunde, echter de astrologie klopt al niet meer met deze tekens door veranderingen in het melkwegstelsel heb ik al gelezen. Maya's schijnen ook iets te hebben met sterrenkunde en ik heb ook al gelezen dat ze meerdere kalenders hebben.
Als het gaat om de voorspellingen dan zijn er zowel goede als minder goede dingen voorspeld, maar niet het einde van de wereld.
Mijn vraag is in welke tijd leven wij volgens de sterrenkunde, waterman of boogschutter of is het nog iets anders ?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb een belangrijk verschil ontdekt tussen beide beweringen over stand zon. Dus... Waar zal de zon staan in 2012 bij lentepunt of winterwende ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over je tweede toevoeging: Je kunt niet zeggen in welke tijd we leven omdat ongeveer iedere astroloog een andere definitie op nahoudt. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_Aquarius om maar te beginnen...
Cryofiel
13 jaar geleden
@mh75, de tweede toevoeging gaat over de tijd waarin wij leven volgens de *sterrenkunde*. Dus niet volgens de astrologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euhm, ja, dat klopt. Is dat niet het sterrenbeeld waarin de zon opkomt 's ochtends?
Cryofiel
13 jaar geleden
Weet ik niet zo snel. Ten eerste zijn sterrenbeelden maar schijn-verschijningen. Ten tweede maakt het voor het leven op aarde geen moer uit welk sterrenbeeld er achter de zon staat. Ten derde blijft de zon een tijd lang in hetzelfde sterrenbeeld staan. Aangezien de sterrenbeelden in 23 uur, 56 minuten en een aantal seconden rond de aarde draaien, en de zon in 24 uur rond de aarde draait, is het verschil in draaisnelheid erg klein. Het duurt een heel jaar voordat alle dertien sterrenbeelden achter de zon langs zijn gedraaid.

Antwoorden (5)

Er gaat helemaal niets veranderen na 2012. Er zijn al vaker zulke voorspellingen gedaan, maar er klopte steeds niks van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, zou je aan een Maya moeten vragen, maar die zijn zelf al uitgestorven?
2012 kan best een symbolische getal zijn en betekenen: ooit. Ik zou me er niet al te druk over maken en gewoon doorleven.

Eens zal de aarde wel op zijn eindje lopen, maar dat maken wij niet meer mee. Wij zijn vliegjes in de eeuwigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Candles in the wind... :P
Het verhaal van de Maya's berust op een combinatie van een misverstand en een rekenfout.

De Maya's hadden een kalender. In tegenstelling tot onze kalender, die altijd door kan tellen, hadden de Maya's een kalender die ooit af zou lopen.

Het moment waarop hun kalender af zou lopen, lag voor de Maya's heeeeeel erg ver in de toekomst. Niets om je zorgen over te maken.

Vergelijk dit met ons jaar-2000-probleem bij computersystemen. Rond 1970 programmeerde men het jaar met slechts de laatste twee cijfers - dat zou na 1999 (ofwel '99) een probleem geven, maar dat was nog zooooo ver weg, daar hoefde zich op dat moment niemand zorgen over te maken.

Als wij ons al geen zorgen maken over iets dat over 30 jaar gebeurt en dat met *zekerheid* problemen zou geven, kun je je voorstellen dat de Maya's zich geen zorgen maakten over iets dat over honderden jaren zou gebeuren, en dat geen problemen zou geven - het enige dat er zou gebeuren zou zijn, dat ze een nieuwe kalender zouden moeten bedenken, maar dat zou een fluitje van een cent zijn geweest.

Kortom, het feit dat de Maya's rampspoed voorspelden, is een misverstand.

Dan de rekenfout. De Maya's waren eerst vernietigd, pas daarna probeerde men hun cultuur te begrijpen. Hun kalender is dus pas *na* de vernietiging van de Maya-cultuur gereconstrueerd en gekoppeld aan onze kalender.

Bij die koppeling is een rekenfout gemaakt. Men kwam tot de conclusie dat de Maya-kalender in 2012 zou eindigen. Nu weet ik niet meer uit mijn hoofd hoeveel men er naast zat, maar ik meen me te herinneren dat dat ongeveer 180 jaar was. In werkelijkheid eindigt de Maya-kalender dus pas rond 2192.

Maar dan nog - de kalender eindigt. Nou én?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie dat je, terwijl ik aan het typen was, een toevoeging bij je vraag hebt gezet.

Daarvoor verwijs ik je naar onderstaande Bron, die ik voor je heb opgezocht toen ik je toevoeging zag. Daar kun je uitgebreid lezen over alle astronomische achtergronden.

Toegevoegd na 51 minuten:
N.a.v. je tweede toevoeging verwijs ik je (opnieuw) naar onderstaande bron.

Met als extra opmerking dat de sterrenkunde geen "tijdperken" kent, althans niet gerelateerd aan sterrenbeelden. En die sterrenbeelden hebben al helemáál geen betekenis - het zijn slechts schijn-verschijnselen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Geen van beide natuurlijk. Niet om de eerste plaats omdat ze elkaar tegenspreken. Het is bewezen dat astrologie gebaseerd is op onaantoonbare aannames. Iedere astroloog hanteert andere definities. Je kunt net zolang zoeken tot je de voor jou gewenste resultaat kan vinden. Dat noem ik pseudowetenschap.

En wat de Maya's beweren over een nieuwe tijd is net zoiets als bij ons een nieuwe eeuw ofzo. Bijzonder maar toch een menselijke verzinsel, zoals alle kalenders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor zover ik weet zitten we nu in het vissen tijdperk, en gaan we na 21 december 2012, naar het watermantijdperk! Wat de mayas hiermee te maken hebben, ligt in het volgende. Hun kalender eindigt op die datum! wat voor sommige het einde van de wereld zou inhouden! het is slechts het einde en begin van een nieuwe cyclus!! The galactic alignment zou grote veranderingen teweeg kunnen brengen! Dus dat er een nieuwe tijd cyclus aan zit te komen is zeker!! maar die is net zo zeker als dat er morgen een nieuwe dag aanbreekt! tijd is trouwens een relatief begrip