Kan men zwaartekracht nabootsen in de ruimte?

Ik las in Wetenschap In Beeld dat men een reis naar Mars voorbereidt. Een probleem voor de astronauten zou zijn het ontbreken van de zwaartekracht.
Kan men dat na bootsen met behulp van een draaiende capsule wat ik wel eens gehoord heb. Een soort groot wiel dat draait en waar men dan in leeft als ware in een fiets band die rond draait.
Waardoor je dus eigenlijk centrifugaal kracht krijgt.
Boots je daarmee zwaartekracht na?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ja, een versnelling is ononderscheidbaar van zwaartekracht. De algemene relativiteitstheorie is zelfs puur op dat idee gebaseerd. Als je dus een constante versnelling kan opwekken in de ruimte, ervaar je dat als zwaartekracht. Dat zou kunnen met een raketmotor, maar dat kost dan brandstof. Een simpeler alternatief is een groot ruimtestation te nemen dat ronddraait. De middelpuntvliedende kracht neemt dan de rol van zwaartekracht over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allebei is juist: of er een centripetale of centrifugale kracht bestaat hangt van je gezichtspunt af.
In een *meeroterend* coordinatenstelsel bestaat de middelpuntvliedende/centrifugale kracht wel, maar niet de middelpuntzoekende/centripetale (immers, in een meedraaiend stelsel staat het rondgaande object stil dus versnelt het helemaal niet!). In een *stilstaand* (d.w.z. niet-draaiend) coordinatenstelsel daarentegen moet er een kracht zijn die de middelpuntzoekende kracht levert om het object "de bocht om" te trekken, en in dat stelsel bestaat de middelpuntvliedende kracht inderdaad niet.
Natuurlijk is de normaalkracht die door de "vloer" geleverd wordt dan de middelpuntzoekende kracht, en er is geen direct analogon van zwaartekracht. Vandaar dat ik voor het meedraaiende stelsel koos.