Welke ster staat op 5 lichtjaar van de poolster af?

waarom kunnne we zien aan de schijnbeweging van de sterren dat de aarde draait?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De poolster staat op circa 466 lichtjaar van ons zonnenstelsel. Er is nog geen voldoende inzicht in de 3D structuur van de ruimte om ons heen op die afstand om een antwoord te geven welke ster op een afstand van 5 lichtjaar van de poolster staat. Waarom zou je dat trouwens willen weten ( wat is er zo bijzonder aan 5 lichtjaar, waarom miet 1,2,3,4 of 6, etc...)?

De poolster ligt min of meer in het verlengde van de as waar de aarde om draait en alle andere sterren lijken er omheen te draaien. Dat is een indicatie dat de aarde draait omdat sommige sterren vele malen de snelheid van het licht zouden moeten overschreiden als hetzelfe effect bereikt zou moeten worden door de aarde stil te denken en de sterren als draaiend om de aarde. En sneller als licht kan nu eenmaal niet.

Ik hoop dat ik je vraag hiermee beantwoord heb want eigenlijk is het niet helemaal duidelijk wat je nu precies vraagt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al is de vraag niet echt duidelijk, heb je toch een knap helder antwoord gegeven. Plus.
Je kan het programma 'Stellarium' downloaden, dat is een online planetarium, er worden veel sterren, nevels, planeten etc. in weer gegeven (het is gratis)