Parallelle werelden

Volgens de string theorie zouden er een groot aantal dimensies zijn iets tussen de tien tot zelfs zesentwintig stuks. In deze theorie zou de Aarde dan ook in oneindig veel parallelle universum’s bestaan. Mijn vraag is zijn al die kopieën van de Aarde ook op precies op het zelfde moment ontstaan, en doorlopen ze ook exact de zelfde cyclus. Met andere woorden als er op de ene Aarde een komeet inslaat of iets uitsterft gebeurd dat dan ook op de andere Aarde’s en gebeurt dit op het zelfde moment.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik kom tot deze vraag na een documataire waarin professor Michio Kaku komt met parallelle werelden in parallelle universum's de string theorie met zesentwintig dimensies.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Deze zwaar theoretische parallelle universa zijn van elkaar gescheiden. Ze hebben hun eigen dimensies van ruimte en tijd. Tijden uit het ene universum kunnen niet vergeleken worden met tijden uit het andere omdat je niet van de ene naar de andere dimensie kan reizen. De informatie 'hoe laat is het hier' en 'hoe laat is het daar' komt nooit bij elkaar.

Maar volgens de theorie is het wel mogelijk dat er een universum B is die niet te onderscheiden is van de onze als je er in zou wonen. Maar dan zouden er ook nog heel veel meer universa moeten zijn die wel verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote lijnen mee eens, alleen wat nu niet kan (van het ene naar het andere universum), is wellicht mogelijk in de toekomst. Nog even afwachten dus, weet alleen dat ik nog steeds te vroeg geboren ben. Al het mooie moet nog komen.

Andere antwoorden (8)

String theory gaat uit van 11 dimensies. Er zijn een vijftal verschilende wiskunduge modellen die tegenstrijdig lijken, en tegelijkertijd allemaal lijken te kloppen. Deze zijn samen genomen in de M-theorie, waarin de verschillende modellen samen komen in een 2 dimensionaal membraam.

De M-theorie is nog niet compleet uitgewerkt. Dus hoe eea samen zal vallen welke implicaties dat zou hebben voor eventuele andere paralelle universums is voor mij niet duidelijk. Ik denk ook niet dat we het over verschillende aardes zouden hebben, maar andere dimensies. De 3 ruimtelijke dimensies & de vierde, de tijd dimensie leiden ook niet tot een andere aarde, maar tot een andere hoek / tijdstip.

Als er een komeet inslaat, zal dat afhankelijk van de tijdsdimensie, al dan niet op hetzelfde moment gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die hypothese gebruikt alle mogelijke geschiedenissen. Het is grotendeels gebaseerd op kwantum-onzekerheden (en dus niet zozeer op snaren), en stelt voor dat alle mogelijke uitkomsten van een bepaald fenomeen ergens gebeuren.

Dit betekent dus dat er een heleboel aardes zouden zijn (namelijk één in elk universum waarin deze ontstaan is - maar geen in elk universum die andere oplossingen heeft gehad in het inklappen van verschillende golffuncties), en een heleboel aardes zouden ook eenzelfde geschiedenis hebben. Maar dus niet allemaal. Als de geschiedenis in al deze parallelle universa gelijk zou zijn, zou de hypothese ook helemaal geen toegevoegde waarde hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 of zelfs 3 dimensies zijn al rete-ingewikkeld... Dat er ooit een algemene 'verstandniss' van meer dan 4 dimensies komt, zo die al bestaan, is niet mijn verwachting... (Als ze alleen rekenkundig bestaan: dan wil 't nog niet zeggen dat je er ook iets mee kunt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je je niet kunt splitsen is fantaseren over die parallelle werelden niet goed... Leer je eerst spitsen, dan praten we verder...

Michio Kaku, heeft een heel goed boek geschreven... The physics of the impossible... (Ik heb het gelezen, super goed boek) zie link...

Maar zolang het geen realiteit voor je is, is het fantasie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kennen 4 dimensies: 3 ruimtelijke en 1 tijdsdimensie. In 3 kunnen wij ons enigszins vrijelijk bewegen, in de 4e niet. Elke extra dimensie geeft oneindig veel extra mogelijkheden, waardoor van alles verklaart kan worden. Voorbeeld: Wie in een 2-dimensionaal vlak niet over een lijn kan stappen, stapt hier in 3 D makkelijk over heen. Het kunnen bewegen in de tijd, zou voor ons ongekende mogelijkheden en problemen veroorzaken, want wat als je voorkomt dat je geboren wordt, besta je dan wel?
Het veronderstellen van 1 extra dimensie boven die wij kunnen waarnemen (dus 5 D) geeft al oneindig veel mogelijkheden. Het veronderstellen van een 10 D tot een 26 D is wiskundig te begrijpen, maar gaat alle voorstellingsvermogen te boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb de docu ook gezien en de antwoorden op je vragen zijn daar als het goed is in te vinden.Maar wellicht heb je het niet opgemerkt. Als er een komeet inslaat op onze aarde in de huidige dimensie dan zijn er ontelbare dimensies waarin deze komeet niet bestaat of inslaat of wel inslaat maar dan op een andere locatie of is de komeet geen komeet maar een meteoriet of een wrakstuk van een satelliet en ga zo maar door. Maar er zijn ook ontelbare dimensies waarin de komeet wel precies hetzelfde inslaat als in onze huidige dimensie maar dan met hele kleine minuscule verschillen, dat kunnen moleculaire verschillen zijn, formaat verschillen, snelheid verschillen en tijd verschillen. Het is een zeer out of the box concept en ik zou enorm verbaasd zijn als het ooit bewezen kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze tijd is een onderdeel van ons 'universum'. En zelfs daar gelijktijdigheid problematisch.

Gelijktijdigheid tussen twee parallelle universa is derhalve ondenkbaar.

Onze aarde is deze planeet in dit universum. In parallelle universa is het nooit onze aarde en de kans is buitengewoon klein dat er een planeet zou zijn die sterk op onze aarde lijkt, hoewel het niet uitgesloten is, zomin als het uitgesloten is dat er een identiek parallel universum zou bestaan.
14 jaar geleden
Zou de hemel en hel ook een parallelle wereld zijn?