Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik goed uitleggen dat de zon ook een eigen baan heeft?

7 maanden geleden
Ritsuka
7 maanden geleden
Aan wie wil je het uitleggen? Kind van 6, volwassene?
Universal
7 maanden geleden
Bedankt voor de reactie met de vraag!
De tekst die ik bij de aanvulling had verdween steeds. Ik heb toen maar gepost in de hoop dat deze vraag gesteld zou worden. Het is voor kinderen van ongeveer groep 4 t/m 6. Vanuit die 'basis' hoop ik het eventueel aan te passen aan verschillende niveaus. Wat ik mij ook afvraag is hoe groot de eigen baan van de zon eigenlijk is (heet dat 'zonnebaan?') in verhouding tot zijn eigen grootte. Dat is m.b.t. de maan en de aarde veel makkelijker te vinden (of ik zoek niet goed...)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

De zon beweegt niet alleen maar stil in ons zonnestelsel; hij heeft ook een baan. Hij draait om het centrum van de Melkweg, een gigantische spiraalvormige sterrenstelsel, en dat duurt ongeveer 225 miljoen jaar om één omloop te maken.

Om het simpel uit te leggen, kun je het vergelijken met hoe de aarde rond de zon draait. Terwijl de aarde dat in ongeveer 365 dagen doet, draait de zon veel langzamer om de Melkweg. Dit soort beweging noemen we "galactische orbit" of "sterrenbaan".
(Lees meer...)
7 maanden geleden
Door uit te leggen dat we een onderdeel zijn van de Melkweg. Er zijn veel plaatjes dat we de Melkweg in de lucht kunnen zien 's nachts en ook veel plaatjes van de Melkweg zelf. Dan kun je laten zien waar we ongeveer zitten, maar het mooie van de Melkweg (wat een spiraal sterrenstelsel is) is dat het door de vorm heel gemakkelijk voor te stellen is dat deze ronddraait. Duurt ongeveer 200 miljoen jaar (en de snelheid is ca 270 km/s), 1/1100 van de lichtsnelheid, extra weetje).

Deze uitleg is voor zowel jong als oud (redelijk) goed te begrijpen.
(Lees meer...)
Thecis
7 maanden geleden
erotisi
7 maanden geleden
Heeft de zon niet vele banen? Om de aardr en andere planeten bijvoorbeeld of noem je dat anders?
Universal
7 maanden geleden
Bedankt weer voor de uitleg. Wat ik mij ook afvraag is hoe groot de eigen baan van de zon eigenlijk is (heet dat 'zonnebaan?') in verhouding tot zijn eigen grootte. Dat is m.b.t. de maan en de aarde veel makkelijker te vinden (of ik zoek niet goed...)
Thecis
7 maanden geleden
@erotisi
Nee, de zon "wobbelt" een beetje door de planeten omdat het massamiddelpunt van het zonnestelsel net niet in de zon ligt maar net daarbuiten. Dus de zon heeft niet vele banen. @Universal
Een rondje wat de zon maakt in de melkweg heet een Galactisch jaar. En duurt volgens NASA ongeveer 230 miljoen jaar (ik zat er dus iets naast).
De melkweg heeft een doorsnede van ca 100.000 lichtjaar. Zo uit mijn hoofd zit de zon op ongeveer de helft van het centrum. Dus straal ca 25.000 lichtjaar. De omloop (2×pi×r) is dan 2 x 3.14 x 25.000 (rekent gemakkelijk, ik doe het uit mijn hoofd) 150.000 lichtjaar. De zon is een fractie van die grootte.
1 lichtjaar is ongeveer 9500 miljard km. Oftewel 9.500.000 miljoen km. 150.000 lichtjaar is dan 1.400.000.000.000 miljoen km. De zon is ca 1.4 miljoen km in doorsnede. Dat scheelt een factor 1000 miljard. Dit soort dingen kan je idd niet zomaar vinden , dat moet je even uitrekenen.met een rekenmachine kan je het goed uitrekenen. Nu heb ik dat even quick & dirty gedaan. Zal niet heel veel schelen.
Universal
7 maanden geleden
Weer bedankt voor uw uitgebreide antwoord (waar ik ruim de tijd voor moet nemen)...
Mogelijk komt hier weer een vraag uit voort (of meerdere vragen).
Thecis
7 maanden geleden
Graag gedaan en geen enkel probleem. Laat het maar weten als er meer vragen / onduidelijkheden zijn.
Toon ze deze video. Die laat het zien.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Thecis
7 maanden geleden
Mooie video. Goed dat ze ook laten zien dat de zon een golfbeweging door het vlak van de Melkweg maakt.
Universal
7 maanden geleden
Bedankt voor het delen!
Antoni
7 maanden geleden
@Universal, zo'n video kan makkelijk weer 'verdwijnen' van YouTube. Dus sla deze even ergens op, als dat kan, zo raad ik je aan!
Universal
7 maanden geleden
Bedankt voor het meedenken!
Antoni
7 maanden geleden
Graag gedaan!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing