Is het mogelijk om water te koken zonder zwaartekracht?

Kan een cosmo-/astronaut in de ruimte water koken?
En zoja, hoe werkt dit, want het blijft niet onderin een pan zitten, maar in een magnetron gaat het ook rondzweven.
(of koken ze sowieso niet?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

ja dat kan,
normaal gesproken zorgt de zwaartekracht ervoor dat de warmere vloeistof naar boven drijft en de koude onder.
alleen zonder zwaartekracht gebeurt dat niet...
het handige is dat het dus sneller kookt dan omdat het niet wegdrijft van de warmtebron.

echter, als het kookpunt bereikt wordt, krijg je dus waterdamp belletjes.. en die gaan normaal ook omhoog bij zwaartekracht. maar in de ruimte blijven die dus ook op hun plek! je krijgt dan een soort luchtbellen die op hun plek blijven en die nemen al de warmte op en gaat het water dus niet koken.

de juiste manier is dus je water 'vanaf de zijkanten' (dus niet de onderkant) koken, en blijven roeren zodat de luchtbel in het midden blijft en vanaf de zijkant het water gekookt wordt.

zo gauw het water heet genoeg is, zuig je met een rietje (niet zelf zuigen.. heet!) de luchtbel eruit en heb je gekookt water in de ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als het nou in een pan zit zonder lucht met een ventiel er in zodat de druk er uit kan?
Of water in de ruimte kan koken, hangt niet af van de zwaartekracht. Maar van de luchtdruk.

Mijn vriend is piloot, das mijn bron.

Toegevoegd na 20 uur:
Of ze wel of niet water koken in de ruimte, dat weet ik niet. Maar omdat iemand me erop wees dat ik geen antwoord had gegeven op je vraag, doe ik dat alsnog.

Als er geen luchtdruk is, dan kookt water bij een zeer lage temperatuur. Als er geen luchtdruk is, dan kookt water meteen.

Als er in de cabine van een shuttle gewoon luchtdruk is, dan kunnen ze gewoon water koken. Hoe ze dat doen? Geen idee, maar het zou wel mogelijk moeten zijn.

Toegevoegd na 20 uur:
Zie filmpje hoe ze water koken in de ruimte...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal in de praktijk niet met een pan werken, want waar je vooral in een gewichtloze situatie voor wilt waken is een rommeltje, die je dan met veel moeite moet opruimen.

Het meest aannemelijke is een warmte element, waar het water in een buisje doorheen wordt gepompt. Je bent dan niet afhankelijk van de zwaartekracht. Het buisje zorgt voor dat het water overal contact maakt het verwarmende oppervlak.
Als warmtebron wordt elektriciteit gebruikt van de zonnecollectoren.
Maar het wachten is op een kosmonaut die dit kan bevestigen... Mijn eerste ruimtereis duurt nog even ;)