Waarom ben je op een komeet niet gewichtloos?

Want in een ruimteschip ben je toch gewichtloos, en ik begrijp dat een komeet massa heeft (dus ook zwaartekracht) maar dat heeft een ruimteschip dan toch ook?

een jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

IN een ruimteschip ben je gewichtloos, NAAST of OP een ruimteschip niet: daar word je aangetrokken door de massa van het ruimteschip.

Nu is die aantrekkingskracht superklein, want een ruimteschip heeft slechts een beperkte massa - maar toch, je hebt (een heel klein beetje) gewicht.

Voor een komeet geldt precies hetzelfde. OP (of NAAST) een komeet word je aangetrokken door de massa van de komeet. Een komeet heeft over het algemeen veel meer massa dan een ruimteschip, dus zul je OP (of NAAST) een komeet meer gewicht hebben dan OP of NAAST een ruimteschip. IN een komeet ben je gewichtloos (althans, echt middenin), net zoals je dat IN een ruimteschip bent.

Leuk weetje, in lijn met het bovenstaande: in het middelpunt van de aarde zou je ook gewichtloos zijn.
Cryofiel
een jaar geleden