Is er een zwaartepunt waar het hele universum omheen draait?

De maan draait om de aarde, de aarde draait om de zon, de draait op zijn beurt weer zon om het centrum van de melkweg enz.

Is er een punt bekend waaromheen alles in het universum heen lijkt te draaien ? Zo nee, waarom dan niet ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Er is geen centrum van zwaartekracht waar het hele heelal omheen draait. Hoewel het een populaire misvatting is, heeft het heelal geen vast centrum. In plaats daarvan dijt het heelal gelijkmatig uit in elke richting.
2 jaar geleden
De sterrenkunde maakt onderscheid tussen het zichtbare en het theoretische heelal:
• Het zichtbare heelal omvat dat deel van het heelal van waaruit, sinds het "begin der tijden", licht de aarde kon bereiken, en dat daardoor voor de mens waarneembaar is. Met de gegeven snelheid van het licht is het deel van het heelal dat, gemeten vanaf het "begin der tijden", voor de mens waarneembaar is, eindig.
• De term "theoretisch heelal" verwijst naar verschillende kosmologische modellen, die in theorie mogelijke, alomvattende structuren beschrijven, waarin het zichtbare heelal mogelijk is 'ingebed'. Deze modellen worden onderzocht in de verschillende snaartheorieën en in de theorie over een mogelijk multiversum.
Aangezien het bestaan van iets buiten het universum niet kan worden gedetecteerd (voor zover we weten), kan het niet worden bewezen noch weerlegd. Dat er buiten het universum dus nog een zwaartekracht is waar het heelal om heen cirkelt is zeer onwaarschijnlijk.
Momenteel geaccepteerde theorieën zeggen nee, omdat zwaartekracht een eigenschap is van massa en massa een eigenschap is van sommige deeltjes in ons universum. Het is niet te zeggen wat doorgaat voor elementaire deeltjes in de onbekende mengelmoes waarin ons universum hypothetisch 'zweeft'.
Als je je afvraagt of er andere universa zijn in een pantheon van universa met op elkaar inwerkende gravitatievelden, stapel je speculatie op speculatie op. Er zijn momenteel geen modellen die hier een antwoord op geven.
SimonV