Is de lengte van universum aan de ene kant langer dan aan de andere kant?

Wij leven niet in het midden van het universum, dus je zou moeten kunnen meten dat de ene kant korter is dan de andere, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het onmeetbare kun je niet meten, dus weet je ook niet wat langer of korter is.

Onderstaande link geeft je een gevoel voor de interstellaire maatvoering.

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/astropix.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook al jaren gekeken of het te meten was, maar na jouw antwoord heb de moed maar opgegeven. groeten arke

Andere antwoorden (2)

Gisteren toevallig op Nat. Geogr. een documentaire gezien, dat het universum misschien maar één van velen pluriversa is, wat de oerknal zou kunnen verklaren (botsing als van 2 zeepbellen, zo stelden ze het voor).
En 'ons' universum zou óf rond kunnen zijn, óf de vorm kunnen hebben van een doughnut, dus met een gat in het midden. Het universum is voor ons niet te overzien; achter de ons nu bekende sterren en de Melkweg zou, miljarden lichtjaren verder, nog een sterrenstelsel zijn: de Kaiserbelt, die zou bestaan uit miljoenen komeetachtige klompen ijs, zou verantwoordelijk kunnen zijn (door vele, vele inslagen) voor het water bij ons op aarde.
Maar die is met al onze apparatuur nog niet goed waar te nemen.
Dus ik vrees, dat er geen antwoord is op je vraag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiterst onwaarschijnlijk. het universum dijt vrij gelijkmatig uit waarbij de sterrenstelsels versnelt van elkaar vandaan weg drijven.

Het best kun je dit testen met het volgende voorbeeld.

Je neemt een ballon waarop je ronden etiketten plakt, nu ga je de ballon opblazen en kijk wat er met de etiketten gebeurt. Dit is de zelfde mannier hoe sterrenstelsels zich bewegen.