Wat is en zwart gat precies? en wat gebeurt er als je erin terecht komt??

ik heb wel eens gehoord dat je dan als een spaghetti sliert uit elkaar wordt getrokken. Maar is dat echt zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Niemand heeft het ooit zelf uitgeprobeerd of van dichtbij bekeken maar alles wat men tot nu toe weet van zwarte gaten wijst er op dat je idd uitgerekt zou worden.

Het effect is te vergelijken met de manier waarop een waterstraal uit een kraan begint als een 'solide' straal en verder naar beneden uit elkaar valt in druppels. Nu is een water straal minder stevig dan een mens maar een zwart gat heet ook een veel grotere zwaartekracht. Uiteindelijk zouden zelf individuele atomen zo uit elkaar getrokken worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je het zou overleven, wat ondenkbaar is, zou je tegelijkertijd in Amsterdam en Berlijn kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwart gat ontstaat in de ruimte wanneer een ster sterft. Alle materie erin wordt op elkaar geperst en er ontstaat een zodanig hog zwaartekracht dat zelfs het licht erin verdwijnt. Als je erin verdwijnt wordt je naar mijn weten niet uit elkaar getrokken, maar juist inelkaar gestampt, dit kun je niet overleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwart gat is eigenlijk een zwarte zon, een conceratie van massa op een plek ontstaan door een imploderende ster die alleen maar massa tot zich toeeigend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwart gat is een inééngestorte ster met een massa van tenminste 8 X die van onze eigen zon.

Dergelijke sterren,nadat ze ál hun nucleaire brandstoffen hebben omgezet in zwaardere elementen en een punt bereiken ,waarop de zwaartekracht sterker wordt dan de (nuleaire) sterke (fusie-) kracht,transformeren dan uiteindelijk in een zwart gat: een tijdruimtelijk "punt" in de normale ruimte,waar zich een 'zwaartekrachtsput" heeft gevormd,waarin álle té dicht in de omgeving bevindende materie en energie (zoals bv. het gas van sterren in de nabijheid ervan) worden "opgeslokt".

Zelfs licht kan niet ontsnappen uit de greep van een zwart gat,tenminste: wanneer de zgn. "magische" Schwarzschild-radius" , wordt gepasseerd,zeg maar: een "point-of-no-return" waarbinnen de zwaartekracht onmetelik sterk is.

Een ruimtereiziger zou,wanneer hij/zij dit "point-of-no-return" passeert,uitéén getrokken worden door de zwaartekrachtsgetijdekrachten,dus tot een zgn. "spaghettisliert" van atomen,die op hun beurt uiteindelijk zelfs zélf uitééngetrokken zouden worden.

Zéér theoretisch zou het mogelijk moeten zijn om via een wormgat ---in het "centrum" van een roterend zwart gat--- dat dan een roterende singulariteit zou kunnen zijn,
door een zwart gat naar een andere,vérafgelegen deel van ons heelal,of zelfs naar een ander,parallel heelal of zelfs een andere tijdperiode,te kunnen reizen,MITS dit wormgat stabiel zou blijken te zijn( dus niet inéén zou storten),hetgeen een "aanwezigheid" of "injectie" (dus: kunstmatig) van zgn. "negatieve materie" zou vergen om zo'n wormgatopening open te houden.

In Amerika (geopperd door gerenommeerde wetenschappers als de immens populaire dr. Michio Kaku,één van de grondleggers der Superstring-Theorie
en prof. Stephen Hawking,de wellicht meest bekende astrofysicus en theoretisch naturkundige van de 2de helft der 20ste eeuw,helaas aan zijn rolstoel gebonden door een vreselijke spierziekte die beweging en spraak onmogelijk maakt voor deze geniale wetenschapper) zijn dergelijke ideeën véél meer geaccepteerd en in zwang geraakt dan in ons --helaas nog véél te bekrompen denkende,zélfs op wetenschappelijk gebied,denkende,Nederland.