Waardoor trekt de ene massa de andere massa aan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ooit van vanderwaals krachten gehoord?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vanderwaalskrachten
Thecis
6 jaar geleden
@buurmannetje
Jazeker heb ik daar van gehoord. Sterker nog, ik weet wat de vanderwaalskrachten zijn en die hebben maar heel weinig met dit onderwerp te maken... Dus van waar deze reactie?

Antwoorden (1)

Strikt genomen is dat nog altijd niet precies bekend, bovendien is het nog maar de vraag of de stelling dat 'de ene massa de andere massa aantrekt' wel juist is.
Immers volgens Einsteins' algemene relatieviteits theorie en andere natuurkundigen bestaat zwaartekracht eigenlijk niet echt, maar blijkt de ruimte zelf dusdanig gekromd te zijn door de massa van bijv. de planeten dat ze elkaar weliswaar lijken aan te trekken maar dat ze eigenlijk gewoon hun eigen pad volgen door de ruimte die door de kromming een aantrekking lijkt te vertonen.
Zwaartekracht bestaat dus in strikte zin niet en hoe de kromming van de ruimte door de massa's precies gebeurt is ook niet bekend.
Een andere hypothese is dat er bijv. een soort deeltjes zijn, gravitonen, die een soort interactie aangaan met andere massa's die ook een aantrekkende werking vertonen, maar die zijn tot op heden niet gevonden.
Dan heb je ook nog donkere materie die massa lijkt aan te trekken, maar dat is helemaal een onbekend mysterie hoe dat in zijn werk gaat.
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Zwaartekracht is wel degelijk aanwezig. Dat wist Newton al. Het blijkt inderdaad te komen door de vervorming van ruimte-tijd, zoals Einstein heeft laten zien (en door anderen is het experimenteel aangetoond).
Dus in strikte zin bestaat zwaartekracht wel. Alleen is het genuanceerder en blijkt het indrdaad te zijn dat massa ruimte-tijd vervormt. Massa rollen in die zin naar elkaar toe in het vervormde vlak.
Je hebt wel gelijk dat we niet weten waarom massa ruimte-tijd vervormt, dit is kennelijk 1 van de eigenschappen van ruimte-tijd icm massa. Er wordt nu inderdaad volop onderzoek gedaan naar gravitonen. Als dit deeltje aangetoond kan worden, kan er wellicht ook verklaard worden waarom de zwaartekracht zo zwak is ivm de andere krachten. Misschien dat de nieuwe paper van Hawkings hierin nog wat doet. Ben daar erg benieuwd naar.