Wat is de straal/diameter van de zon?

In wiki staat dat de straal van de zon twee maal de afstand van de aarde tot de maan is. Nu is die diameter omgerekend dus tweemaal 400.000 is 800.000. Maar vervolgens zegt wiki dat de diameter van de zon 1 392 684 km is. Dat is bijna tweemaal zo groot. Heb ik het niet goed gelezen of staat er een fout?

9 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

De afstand van de aarde tot de maan is ongeveer 400.000 km
twee keer die afstand is dus 800.000 km
De diameter is twee keer de straal, dus 1.600.000 km

Dat komt redelijk in de buurt van de 1.400.000 km

Dus voor de beeldvorming van relatieve verhoudingen is die uitspraak zo gek nog niet.
Het staat er dus gewoon goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Gelukkig zijn er nog mensen die goed lezen

Andere antwoorden (1)

Wist je dat de diameter van de Zon bijna 110 keer groter is dan de diameter van de Aarde?

De diameter van de Zon is bijna 1,4 miljoen km (1.400.000 km). De diameter van de Aarde is bijna 13.000 km. De Aarde bevindt zich op een afstand van bijna 150 miljoen km (150.000.000 km) van de Zon. Uit bovenstaande gegevens kunnen we berekenen dat de omtrek van de Zon zo’n 4,4 miljoen kilometer is. Ter vergelijking, de omtrek van de Aarde is 40.000 km.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Wat heeft dit met de vraag te maken?
fremar
9 jaar geleden
Wat is de diameter van de zon...dus...
erotisi
9 jaar geleden
Dus de diameter is niet tweemaal de afstand aarde maan zoals in wiki staat
fremar
9 jaar geleden
http://www.urania.be/astronomie/sterrenkunde/zonnestelsel/de_zon
dat van die afstand zon -maan is niet juist