Kan iets uit niets ontstaan (heelal, wereld, mensen, etc)?

Vaak hoor je gelovigen als argument geven dat iets niet uit niets kan ontstaan, maar wat zegt de wetenschap hierover? En als het inderdaad zo is dat iets niet uit niets kan ontstaan, is dat dan gelijk een soort van bewijs dat God(en) bestaan?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.8K
LeonardN
2 jaar geleden
Over je vraag. Er wordt alleen gedebatteerd of het heelal uit het niets is ontstaan. Hoe planeten en mensen ontstaan, daar is een hele ander hypothese of theorie over. "En als het inderdaad zo is dat iets niet uit niets kan ontstaan, is dat dan gelijk een soort van bewijs dat God(en) bestaan?" Volgens mij gaan er een aantal dingen mis in die redenatie.
1. Een god is dan ook een iets. Waar komt deze dan vandaan?
2. Als je stelt dat deze altijd al bestaan heeft, zou je dat dan ook niet kunnen beargumenteren voor iets of het heelal?
3. Als iets niet uit het niets kan ontstaan, waar maakt een god iets van? Of was er altijd al iets? https://en.wikipedia.org/wiki/Why_there_is_anything_at_all#God_is_not_enough
SnakeEye
2 jaar geleden
De gelovigen onder ons zeggen dat God alles heeft gecreeerd. De andere groep beweert dat het komt door de Big Bang...
LeonardN
2 jaar geleden
@SnakeEye Ja, maar dat raakt het probleem niet.
De big bang is iets. De big bang wordt vziw niet gezien als niets dat tot iets is gekomen, maar een heel compact iets dat tot iets VEEEEL groters is geëxpandeerd.
God is iets.

Antwoorden (2)

Er zijn inderdaad natuurkundige theorieën dat iets uit niets kan ontstaan (en dat bv de energie van het heelal netto nul is), en die worden juist gebruikt als bewijs dat er geen god is.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Volgens mij gebruik je hier theorie in de lekenopvatting, of is het boek van Kraus gebaseerd op een paper welk nu als theorie gezien wordt? "en die worden juist gebruikt als bewijs dat er geen god is."
Volgens mij is dat geen sterke bewijsvoering, maar misschien bedoel je dat ook niet per se te zeggen.
Het bewijs dat iets niet nodig is voor iets, is geen bewijs dat iets niet bestaat. Hoogstens dat het onwaarschijnlijker is geworden.
Maar wellicht bedoel je ook meer iets als dat er mensen zijn, die proberen dit als een "bewijs"/redenatie te voeren. In de praktijk (atheisme vs. theisme-discussie) zie ik het argument dus weleens gebruikt worden om in te laten zien dat er geen god nodig is.
de natuurkunde kent de zg vacuumfluctuatie, waarbij in de leegte(vacuum) tussen sterren of buiten de waarnemingshorizon van een zwart gat bij toeval een elekron-positronpaar kan ontstaan, die elkaar vernietigen meteen gamma-foton als resultaat
2 jaar geleden
joelx
2 jaar geleden
ik bedacht me zojuist dat er evengoed misschien een donker materie/antimaterie deeltjespaar kan ontstaan, die een quantum negatieve of donkere energie produceren;
"the answer my friend"(Bob Dylan) is blowing in emptyness(joelx).