De maan draait op de aarde, en de aarde draait, al draaiende om haar as om de zon. Van deze drie objecten is de zon de enige die licht uitstraalt. Als wij vanaf de aarde de maan zien, dan komt dat omdat er licht van de zon op de maan valt en de maan het licht reflecteert.

De maan draait precies in 29,5 dagen om de aarde. In die cyclus kunnen we alle schijngestalten of maanfases van de maan vanaf een plek waarnemen. Het betekent ook dat er soms in een kalendermaand twee volle manen of twee nieuwe manen zijn.

Nieuwe maan
Wanneer de maan precies tussen de zon en de aarde staat valt al het zonlicht op maankant die van de aarde afstaat. Wij zien dus geen maan. De helft van de maan die naar aarde staat gekeerd is ligt in de schaduw. De maan zal vanaf nu weer zichtbaar gaan worden.Dit noemen we een wassende maan.

Eerste kwartier
De maan staat nu in een rechte hoek ten op zicht van de aarde en de zon. Vanaf de aarde zien we nu een half verlichte maan. De maan ‘groeit’ nog circa een week verder naar een volle maan.

Volle maan
De aarde staat nu precies tussen de zon en de maan in. De maan cyclus is nu halverwege. Het zonlicht verlicht de helft van de maan die naar de aarde gekeerd staat en we zien vanaf de aarde de hele maanschijf verlicht. Vanaf nu zal het zichtbare deel van de maan weer kleiner worden. We noemen dit een afnemende maan.

Laatste kwartier
De maan staat weer in een hoek van 90 graden ten opzichte van de aarde en de zon. Vanaf de aarde zien we opnieuw een half verlichte maan. De maan wordt de komende dagen steeds minder zichtbaar totdat hij helemaal is verdwenen en we weer een nieuwe maan hebben.
2 jaar geleden
De maan doorloopt een cyclus van fasen die zich elke 29,5 dag herhalen. Deze fasen worden bepaald door de relatieve posities van de zon, de maan en de aarde.

De nieuwe maan is wanneer de maan tussen de aarde en de zon staat, en je haar vanaf de aarde niet kunt zien.

De wassende halve maan is wanneer de maan zichtbaar is aan de hemel, maar slechts als een dunne reep.

De wassende gibbermaan is wanneer meer van de maan zichtbaar wordt aan de hemel.

De volle maan is wanneer de maan aan de hemel tegenover de zon staat en 's nachts te zien is.