Bestaat tijd, ruimte en materie ook als er niets/niemand is om dit waar te nemen?

Oftewel als er geen leven zou zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Over die eerste 2 valt te discussiëren over dat de derde niet. Materie moet onafhankelijk van onze geest bestaan omdat je anders met een erg problematische notie zit. Dit zou namelijk betekenen dat er niets was wat er voor waarneming was. Wat vrij onzinnig is aangezien voor waarneming er wel degelijk dingen moeten zijn geweest. Anders kon de aarde bijvoorbeeld niet ontstaan. De mens is opgebouwd uit materie en als materie niet voor de mens was dan heb je een probleem.
Over tijd en ruimte valt te discussiëren. Je zou namelijk kunnen argumenteren dat wij dingen in onze geest alleen kunnen waarnemen met tijd en ruimte. Om die redenen plaatsen wij in onze gedachte noodzakelijk alles in tijd en ruimte maar dat wil niet zeggen of het daadwerkelijk een objectief bestaan heeft. Dat is een beetje gek dus zou zal ik het met een voorbeeld duidelijker proberen te maken. Stel je ziet de volgende reeks dingen gebeuren. Stel je schopt tegen een bal (voortaan a) die bal komt tegen een object (b) daarna valt dit object (c) In onze geest moeten wij dit in een logische volgorde plaatsen. Eerst A daarna B daarna C omdat we er anders niets van kunnen maken. Nu kan je argumenteren dat tijd niets meer dan het arrangeren van een keten van gebeurtenissen. In dat geval is tijd puur geestelijk en bestaan het dus niet zonder perceptie.
Sommige filosofen argumenteren over ruimte dat dit niet anders is dan de begrenzing in een andere ruimte. In dat geval kan het ook niet zonder perceptie omdat de mens de grenzen stelt
Nu zeg ik niet dat tijd en ruimte zo in elkaar steken maar dit zijn wel valide punten waarmee je kan zeggen dat tijd en ruimte niet los van waarneming kunnen bestaan. Materie bestaat wel los van ons.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Volgens mij bestaat het tegelijkertijd wél maar ook niet.. kwantummechanica
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ruimte en materie wel, tijd is zonder waarnemer niet aanwezig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Graag meer uitleg ben benieuwd hoe jullie er over denken!
Nee, alles bestaat alleen bij gratie van onze eigen waarneming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Morgen heeft de hele wereld in 1 klap een hartaanval. God kan het niet voorkomen, want die bestaat niet. Wat denk je zelf? Blijft de tijd en ruimte gewoon vrolijk bestaan, of krijgt die ook een hartaanval?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want er zouden nog steeds thermodynamische processen zoals warmtewisseling en chemische reacties plaatsvinden. Een gevolg van de tweede wet van de thermodynamica is een alsmaar toenemend entropie (maat voor thermodynamische wanorde in een systeem). Door thermodynamische processen, neemt de entropie toe. Daar de entropie met de tijd toeneemt, moet de tijd bestaan.

Wat betreft materie en ruimte. Omdat er een plaats en grondstoffen voor de bovengenoemde processen voorhanden moet zijn, lijkt het mij evident dat materie en ruimte ook bestaat als niemand er is om het waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vergelijk ruimte en materie met infraroodlicht. het is er wel, dus het bestaat, maar geen mens kan het waarnemen.

In zekere zin geldt dit voor tijd ook. Als er vanalles gebeurt in een omgeving waar niemand is om dit waar te nemen, is het later wel mogelijk om in te schatten wanneer het gebeurd is. Uiteraard is er op dat moment dan wel iemand nodig die tijdsbesef heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze bestaan potentieel m.a.w ze wachten op een waarnemer. Zoals wij wij nu tijd laten passeren in tijden dat er nog geen mensen waren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, bestaat echt niet. Descartes had het toch uitgevonden? "ik ben dus ik ben". Als er niemand is dus wie kan dingen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je haalt hierbij Descartes compleet uit zijn context. Ik studeer filosofie en Descartes heeft nooit beweerd dat het bestaan van de dingen afhankelijk is van perceptie. Sterker nog hij beredeneert dat er daadwerkelijk een buitenwereld is. Dit is zijn 3e ontdekking in zijn methodologische twijfel. Er zijn wel andere filosofen die je aan kan halen. Bijvoorbeeld Bereckley maar Descartes kan je hier niet voor gebruiken.
Op andere planeten waar geen leven is, daar is toch ook gewoon tijd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijd is slechts een subjectief begrip, wat alleen bij de gratie van waarneming bestaat.
Ruimte en materie zijn geen onderwerp van discussie, want dat blijft bestaan, ook als er niets of niemand bestaat om dit waar te nemen.
Vergelijk dit met het vallen van een boom in een bos, als er niemand is, maakt die vallende boom echt wel geluid door het verplaatsen van lucht, ook al is er niemand in de buurt die het hoort.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, er is alleen niemand om het waar te nemen.