Wat zal er in theorie gebeuren met de ruimte om een ster of ander groot hemellichaam als deze opeens zouden verdwijnen? buigt de ruimte dan weer terug

Wat zal er in theorie gebeuren met de ruimte om een ster of ander groot hemellichaam als deze opeens zouden verdwijnen? buigt de ruimte dan weer terug naar normale proporties of is de ruimte voorgoed "verbogen"?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

De massa buift de ruimte. Als de massa weg is, is de ruimte niet meer gebogen. Buigen moet je hier niet interpreteren als buigen van een ijzeren staaf bijvoorbeeld, maar eerder als "invloed hebben op de vorm van".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ruimte buigt wel "terug". Overigens kan massa niet zomaar "verdwijnen". Massa is energie, en die is behouden. De enige manier om een ster te laten "verdwijnen" is door 'm weg te transporteren op een of andere manier, in de vorm van materiedeeltjes of fotonen of wat dan ook. Die dingen die je wegvoert hebben dan de massa van de ster (gezamenlijk), en hebben elk dus een klein beetje van de kromming van de ruimte om hen heen. En die nemen dus ook de kromming met hen mee, als het ware.
Het zou ook een beetje raar zijn als de "achtergebleven ruimte" gekromd zou blijven. Immers, welke ruimte "bevindt zich op dezelfde plaats" als waar de ster was? Voor een bewegende waarnemer zou het antwoord daarop heel anders luiden dan voor een stilstaande waarnemer (t.o.v. de ster). Dus dat zou niet kunnen stroken met het relativiteitsprincipe: volgens de relativiteit heeft "gelijktijdigheid" geen betekenis op twee verschillende plekken, en "gelijkplaatsigheid" geen betekenis op twee verschillende tijdstippen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Landsgevaar.Nooit zo over nagedacht. Ik vind het wel een heel gaaf antwoord. Waarvoor mijn dank.
Wat Landsgevear al aangeeft, is dat het niet kan.
Maar laten we een gedachtenexperiment doen waarbij het wel kan.

Dus de zon is ineens weg (lekker dichtbij, kunnen we ons voorstellen).
De kromming van de ruimte zou zich direct gaan herstellen. Echter, geen enkele informatie kan sneller gaan dan de snelheid van het licht. De kromming zal zich dus herstellen, maar niet sneller van c. Dan krijg je het effect van een gat wat omhoog komt vanuit het midden.
De info dat de zon weg is, zal aarde na 8 minuten bereiken en de aarde zal dus vanaf dat moment niet meer in een baan om de zon draaien maar doorgaan met de beweging waar het op dat moment mee bezig was (de vector van Fz zal verdwenen zijn). De aarde beweegt zich met een 10.000 km/h of zo (geen idee, te lui om nu op te zoeken, maar aanzienlijk kleiner dan c) dus het herstel van ruimte-tijd schiet voor de aarde uit. Zo zullen de planeten 1 voor 1 hun baan verlaten en "renegade bodies" worden.

kortom, ruimte-tijd herstelt zich met de snelheid c.
Theoretisch voorbeeld, kan niet. Het voorbeeld van Landsgevaer dat wat de massa wegneemt ook de kromming mee neemt, is veel plausibeler.
Thecis