Welke planeten worden gasreuzen genoemd?

Je leest een heleboel op internet, de ene website zegt dat er 4 gasreuzen zijn, de andere verteld mij dat er maar 2 zijn en de rest valt onder ijsreuzen. Wat is waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

De hemellichamen die onze onmiddellijke omgeving in het zonnestelsel bevolken, zijn allemaal steenachtig: Mercurius, Venus, de aarde, de maan, Mars en de planetoïden hebben allemaal een vaste ondergrond, grotendeels bestaande uit ijzer en steen in verschillende verhoudingen. Sommige van deze planeten hebben wel oceanen of dampkringen, maar het overgrote deel van hun massa bestaat uit vaste stoffen.

Dit is niet het geval bij de planeten die verder weg van de zon liggen: Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus bestaan grotendeels uit gassen. Ze zijn bovendien veel groter dan alle steenachtige lichamen samen. Daarom spreken we van "gasreuzen". Bij de vorming van het zonnestelsel konden de gasplaneten (die in hun prille stadium net zoals de aardse planeten vaste klompen van steen en ijs waren) door hun zwaartekracht de gassen uit de protoplanetaire nevel aantrekken en vasthouden. De aardachtige planeten konden dat niet, omdat zij kleiner waren en omdat er op hun plaats in het zonnestelsel minder gas was overgebleven. Ongeveer 1 miljoen jaar na het ontstaan van de accretieschijf begon de zonnewind te blazen, en deze verdreef het overblijvende gas uit het zonnestelsel.

Voorbij Neptunus konden zich geen gasreuzen ontwikkelen: daar daalt de temperatuur tot -100 °C en kunnen stoffen zoals waterstof en helium niet meer in gasvormige toestand voorkomen. Voorbij die grens vinden we dan ook enkel nog ijsdwergen en andere ijslichamen.

Jupiter en Saturnus hebben een heel kleine kern van steen en ijs, met daarrond een dikke mantel van waterstof. De grote massa van Jupiter en Saturnus zorgt voor een enorme druk in de planeet. Door die druk worden de elektronen losgerukt van de individuele waterstofkernen, en ontstaat een gemeenschappelijke elektronenzee. De waterstof wordt daardoor geleidend, en gaat zich als een vloeibaar metaal gedragen. Die metallische waterstof is ook verantwoordelijk voor de sterke magnetische velden van Jupiter en Saturnus. Vanaf een bepaalde afstand van de kern is de druk niet meer zo hoog en bestaat de mantel verder uit gewone waterstof.
Uranus en Neptunus hebben veel minder waterstof, en deze bevindt zich vooral in de buitenste lagen van de planeet. Daardoor hebben deze twee planeten een veel minder sterk magnetisch veld.

Uranus en Neptunus hebben veel minder waterstof, en deze bevindt zich vooral in de buitenste lagen van de planeet. Daardoor hebben deze twee planeten een veel minder sterk magnetisch veld. (meer in de bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder in de reacties kan ook: Uranus en Neptunus hebben veel minder waterstof, en deze bevindt zich vooral in de buitenste lagen van de planeet. Daardoor hebben deze twee planeten een veel minder sterk magnetisch veld. Uranus en Neptunus hebben een mantel bestaande uit bevrozen water (H2O), methaan (CH4) en ammoniak (NH3). Wetenschappers noemen deze drie stoffen "ijs," hoewel ze door de druk en de warmte in de planeetkernen toch vloeibaar en heet zijn. Daarom worden Uranus en Neptunus ook wel "ijsreuzen" genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het antwoord staat: "Voorbij Neptunus konden zich geen gasreuzen ontwikkelen: daar daalt de temperatuur tot -100 °C en kunnen stoffen zoals waterstof en helium niet meer in gasvormige toestand voorkomen.". Het kookpunt van Helium is 4.2 graden Kelvin (is circa -269 graden celcius). Bij waterstof is dit nog lager. Dus beiden zijn dan echt nog gasvormig. Op deze kleine onnauwkeurigheid na een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Merci! Dankjewel!