Wat is de hoogst zwevende sonde/ sateliet?

En hoeveel km? Ik bedoel dus geen sondes zoals de voyagers maar die een soort gelijke afstand met de aarde heeft?

9 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedoel je een satelliet in een baan rond de aarde? Of mag de satelliet ook in een baan rond de maan draaien, of in een baan rond een andere planeet? Of een baan rond de zon? Of een baan rond een komeet? Als het rond de aarde moet zijn, tellen dan satellieten die in één van de Lagrange-punten hangen ook mee? Zo ja, tellen dan alleen de Lagrange-punten van het aarde-maan-systeem mee, of ook de Lagrange-punten van het [aarde+maan]-zon-systeem?
erotisi
9 jaar geleden
In een baan rond de maan/zon/komeet houden geen gelijke afstand met de aarde.
De L punten tellen mee behalve de L3 (die achter de zon) mochten er daar zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan zijn in ieder geval Herschel en Planck goede kandidaten. Die draaien rond een Lagrange-punt en houden dus continu een ongeveer gelijkblijvende afstand tot de aarde. Die afstand is veeeeeel groter dan de schamele 36 Mm waarop geostationaire satellieten hun rondjes draaien.

Het beste antwoord

Er is niets dat ons weerhoudt om satellieten in een hogere baan te brengen dan de geostationaire banen (35.700 km). Alleen wordt dat zelden gedaan omdat het duur is en geen voordeel oplevert. De geostationaire banen zijn handig omdat de satellieten dan steeds hetzelfde gebied van de aarde kunnen blijven observeren, of vanuit zo'n gebied zichtbaar zijn.
Maar voor sterrenkundige ruimteschepen zijn er nog mogelijkheden een stuk hoger dan de maan. Dit zijn de Lagrangepunten, die op ca. 1,5 miljoen km hoogte staan in de richting van de zon en juist daartegenover. In L1 bevindt zich de SOHO satelliet voor zonne-observatie, en in L2 de WMAP, de Herschel-Planck en de Gaia.
WimNobel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Satellieten in een hoge baan bewegen op een hoogte van 35 786 km of hoger boven het aardoppervlak.
9 jaar geleden
Ik denk dat het de Satelliet 'Vela' is/was die in 'high earth orbit' om aarde op een hoogte van ~35.700 Km vliegt. Echt hoger dan dat is niet mogelijk zonder in de baan rond aarde te blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
geen min, maar denk eens even na... de maan is ook een satelliet van de aarde. zij trekt haar baan op circa 384.000 km. Dus hoger dan dat is echt wel mogelijk...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je weet heel goed wat de vraagsteller bedoelt....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, maar Willem bedoeld dat je ook op de afstand die de maan heeft tot de aarde nog een satelliet rond de aarde kunt laten draaien. De genoemde 35-36k kilometers id de afstand waarop een satelliet in ca 24 uur 1 rondje rond de aarde maken. Geostationair noemen ze dat.
Militaire observatie satelieten draaien meestal op minder dan 200 km hoogte hun rondjes zodat ze in de loop van de tijd de gehele aarde kunnen verkennen. (draaien dan ook vaak over de polen...dus noord-zuid baan ipv met de evenaar richting mee.
Ik weet nog of-ie nu nog bestaat, en ik ben ook vergeten wat zijn naam ook alweer was, maar een jaar of twaalf geleden was er een satelliet in een ellipsvormige baan om de aarde met als hoogste punt net over de 100.000 km en als laagste punt rond de 5000 km. De satelliet voltooide één omwenteling in ongeveer 3 dagen. Hij ging zo diep de ruimte in om bepaalde metingen te kunnen verrichten en bij een kleinere afstand werden dan de meetgegevens doorgestuurd naar de Aarde. Je kon 'm prima volgen via een kaartje van de Nasa (samen met nog wat andere satellieten). Jammer dat ik de naam niet meer weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Je beschrijving doet me denken aan ISO (Infrared Space Observatory). Maar diens baan had 70600 km als hoogste punt, en 1000 km als laagste punt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga toch eens even zoeken of ik dat nog kan vinden. Mocht ik het tegenkomen dan meld ik het wel.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zo'n soort baan wijst erop dat de satelliet ofwel ruim buiten de Van-Allen-gordels moet komen, ofwel ver genoeg van de aarde moet komen om geen last te hebben van de straling die de aarde uitzendt.