ja zie uitleg: Stilstaand of bewegend. De zon lijkt zich van zonsopgang naar zonsondergang langs de hemel te bewegen. Echter, deze beweging wordt veroorzaakt door de draaiing van de aarde om haar as. De zon lijkt alleen maar te bewegen, maar in werkelijkheid beweegt de aarde en niet de zon. Toch beweegt de zon zich wel, zij het op andere wijze. De zon draait net als de aarde om haar as, alleen veel en veel hoger. En net als de aarde met haar maan om de zon draait, draait de zon op haar beurt om het centrum van ons sterrenstelsel -de melkweg- en neemt hierbij de aarde en de rest van het zonnestelsel met zich mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er niet in staat of de zon dan wel niet om zijn as draait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. -1
Het gaat erom of de zon om haar as draait. Oftewel rondom t middelpunt van de zon zelf. Alsof je een voetbal op je vingertop zet en rond laat draaien. Zo draait de aarde om haar as, maar ook de zon? (het antwoord is overigens ja)
Ja, de zon draait ook om haar as.

Maar omdat de zon een gasbol is (eigenlijk: een plasmabol), hoeft de rotatiesnelheid niet overal hetzelfde te zijn.

De rotatiesnelheid verschilt dan ook al naargelang de breedtegraad. Op de evenaar (van de zon dus) draait de zon eens per 25 dagen rond haar as, aan de polen is dat veel trager: eens per 36 dagen.

Hoe de draaisnelheid varieert met de diepte is een onderwerp van wetenschappelijk onderzoek.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja hoor, zoals elk ander "planeet" of ster in ons UUNIEVERSUMM!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen bronvermelding, geen motivatie. Simpelweg het antwoord "ja" lijkt mij geen goed antwoord. Bovendien is het theoretisch heel goed mogelijk dat een lichaam zoals een ster, planeet, of satteliet, helemaal niet om zijn eigen as draait. Als alle rotatiesnelheden mogelijk zijn (zelfs tegenovergesteld aan de andere planeten zoals Venus), dan ook een rotatiesnelheid van 0. Kortom: verdiende -1
Alles waar, maar nog leuk om eraan toe te voegen: door het draaien van de zon en omdat de zon een gasbol is, ontstaan er zonnevlammen (solar flares) en is de mate van activiteit (hoeveelheid vlammen) periodiek. Zie o.a.: http://nl.wikipedia.org/wiki/zonnecyclus.