Als je in een gewichtsloze omgeving een klein druppeltje om een zware metalen bal zou proberen te laten draaien?

Zou dat werken ? Is de zwaartekracht van een zware metalen bal genoeg om een langzaam zwevend druppeltje in zijn baan te houden .
Dus dat het druppeltje rondjes draait om de zware metalen bal ?

Dit naar aanleiding van de vraag over een pingpongbal en een voetbal die elkaar niet zouden aantrekken.

Toegevoegd na 13 minuten:
Die andere vraag was: www.goeievraag.nl/vraag/trekken-hemellichamen-wel-voorwerpen-aarde.35335 .

Toegevoegd na 49 minuten:
En deze : www.goeievraag.nl/vraag/begrepen-grote-loden-bal-ton.35341 .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit lukt, mits de omgeving niet alleen gewichtsloos is, maar ook wrijvingsloos. Dat betekent dat je dit niet in een ruimtestation kunt doen, want daar is lucht aanwezig (die astronauten willen graag langer overleven dan een minuut of twee).

Met luchtwrijving zouden de druppeltjes teveel worden geremd.

Zonder luchtwrijving praat je dus over een vacuum. Nadeel van een vacuum is dat vloeistoffen daarin razendsnel verdampen.

Je moet dus een gewichtsloze omgeving nemen, die ook nog vacuum is. Daarin moet je een grote bol nemen en één of meer kleine bollen, maar wel allemaal vaste stof.

Je zou een voetbal kunnen nemen en een paar van die minikraaltjes waar kinderen een ketting van kunnen maken. Als je er dan ook nog voor zorgt dat alles elektrisch neutraal is (dus nergens elektrische lading heeft), moet het werken.

Je kunt in principe zelfs een ministofje rond een kraaltje laten draaien. Dus het kraaltje draait rond de voetbal, het ministofje draait rond het kraaltje - zoals de aarde rond de zon draait, en de maan rond de aarde (nou ja, ongeveer dan - we gaan hier voor het gemak niet op alle details in).

Dus ja, dat werkt.

De omloopsnelheid zal wel heel laag zijn. De aantrekkingskracht van de voetbal op een kraaltje moet gelijk zijn aan de middelpuntvliedende kracht (ja, ik weet...) die het kraaltje ondervindt in zijn cirkelbaan.

Aangezien de zwaartekracht enorm klein is, moet ook de middelpuntvliedende kracht enorm klein zijn. Dat impliceert een zeer lage baansnelheid. Letterlijk een systeem in slow motion dus.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij snapt waar ik naar toe wil :-) Maar ook heel goed geredeneerd met die lage omloopsnelheid en die luchtledigheid. Het systeem moet ook heel goed in balans zijn natuurlijk . Als het kraaltje te hard gaat , zal hij een paraboolbaan als van een komeet krijgen. Of ontsnappen... Je hebt me trouwens geïnspreerd voor een nieuwe vraag.
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, net als in een echt planetenstelsel is het mogelijk te ontsnappen. Of op de centrale bal neer te storten (een planeet zal worden verzwolgen door de zon, een kraaltje zal stuiteren tegen de voetbal - da's dan weer een verschil). Net als in een echt planetenstelsel kan een kraaltje om zijn eigen as draaien. Een kraaltje kan ook een elliptische omloopbaan rond de voetbal hebben - het hoeft niet persé cirkelvormig te zijn.

Andere antwoorden (3)

Het lijkt mij van niet. De zware metale bal zou dan wel heeeeel erg groot moeten zijn. En heeeeeel zwaar. En waarom zou het druppeltje om de bal heen draaien? Nou ja, misschien als het een zetje krijgt dan, maar ik denk het niet eerlijk gezegd. iig niet zoals ik het nu voor me zie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lukt je niet in de zwaartekrachtsveld van de aarde. In de vrije ruimte wel.

Zwaartekracht is een fragiele dans in de ruimte. Teveel snelheid en je druppel vliegt weg, te weinig en het stort neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij zou gaan draaien, maar jij ook, beiden dus en als je de bewegingen samen optelt is er weer geen beweging...