100 miljoen jaar gelden is er een meteooriet op de aarde geslagen, zegt men, maar heeft de damp kring dan niet de functie om hem te vernietigen

Hij moet toch in de dampkring verbrand zijn, of dat het zo groot is dat er niet meer helpt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén meteoriet? Wel wat meer hoor, er zijn regelmatig inslagen. Jij bedoelt alleen een hele grote.

Het beste antwoord

Er zijn meteorieten die zo groot zijn dat ze niet volledige verbrand zijn als ze door de dampkring heen komen. Kleine meteorieten zie je als "vallende sterren", die verbranden wel.

Toegevoegd na 3 minuten:
De allergrootste meteorieten vormen bij het neerstorten op aarde een krater, zoals de krater in Arizona (VS), met een diameter van 1,2 km en een diepte van 183 meter! Omdat een groot deel van dit brokstuk al verbrand is in de dampkring kan je je misschien voorstellen hoe groot het brokstuk is geweest! Het neerstorten van zulke grote brokken is echter heel erg zeldzaam.

Toegevoegd na 6 minuten:
In 2009 is er nog een grote in Canada ingeslagen. Deze inslag is niet te vergelijken met de inslag 100 miljoen jaar geleden.

http://video.nl.msn.com/watch/video/reusachtige-meteoor-verschenen-in-canada/5cnlnyyc

Toegevoegd na 6 uur:
NB. Afbeelding is van de krater in Arizona en video van de inslag in 2009 in Canada. De inslag in 2009 was niet zo heel groot als in Arizona.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zoiets wil je niet op je kop krijgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet land, is het geen meteoriet. Een "vallende ster" heet, wanneer deze volledig verdampt in de dampkring, een meteoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks simplynoteditable!

Andere antwoorden (4)

Er valt jaarlijks meer dan 20 ton puin van het heelal op de Aarde. Het grootste del bestaat uit stof , uit meteorieten en tektieten (aardstenen die terugvallen). Soms zijn de stenen van een iets grotere orde : In Nederland en België zijn er zo maar een tiental (bewezen) gevallen de laatste 200 jaar.
Elk jaar valt er een nog grotere (onlangs in Noord Soedan) , waarbij het dikwijls gebeurt dat de meteoriet in onze atmosfeer ontploft ...en in kleine stukjes op de Aarde komt.
In 1908 was er een enorme ontploffing in Noord Siberië ,vele km² 's waren totaal verwoest , gelukkig is de streek bijna onbewoond.
Zo is het ook al veel gebeurd in de geschiedenis van de Aarde dat er nog grotere meteorieten op de Aarde terechtkwamen. Twee ervan waren zo erg dat ze het beeld van de Aarde volledig hebben veranderd ; De laatste grote (diameter rond de 50km ) is gevallen in de Golf van Mexico op het einde van het Krijt tijdperk , zo'n 64 miljoen jaar geleden : die inslag was rechtstreeks en onrechtstreeks de reden dat reuzenreptielen van de Aarde verdwenen.
In 2029 komt er weer een meteoriet akelig in onze buurt : een inslag is onwaarschijnlijk , maar is niet totaal uit te sluiten. De meteoriet met de naam Aphopis zou zo'n 10km doorsnede hebben. Dus....grote spanning op komst.

Toegevoegd na 22 minuten:
Verwacht !!!in 2029 en 2036 ( niet in 2012 dus) : location Earth ?
Zie pic. :Apophis

Toegevoegd na 42 minuten:
De Aardse atmosfeer heeft niet de functie om meteoren etc. te vernietigen.Maar beschermd ons wel : verbranding....
Klinkt raar , maar ook de Planeet Jupiter helpt ons te beschermen door zijn enorme zwaartekracht trekt ze heel grote objecten aan (die dan op Jupiter) terechtkomen.

Toegevoegd na 44 minuten:
beschermd moet beschermt zijn ,sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dampkring zorgt er inderdaad voor dat meteorieten verbranden.
maar als de meteoriet te groot is, verbrand aleen de buitenste laag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die meteoriet was ontzettend groot
hij sloeg ergens in midden amerika neer.
dat zorgde voor giftig stoffen er kwam een
soort van kooldioxide vrij. dat de zon buiten hield
zodat het kouder en veel bijzondere gedierte stierven.
las ik in een boekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kwam er vooral veel stof in de atmosfeer en was er daarom veel minder licht gedurende lange tijd waardoor planten stierven en dieren uitsterven. Ik was er niet bij ;o) maar wetenschappers gaan er wel vanuit dat het mogelijk is dat een grote meteorietinslag impact heeft gehad op het uitsterven van groter reptielen in die tijd en dat hierdoor de evolutie van zoogdieren op gang kon komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misshien is dat wel gebeurd hoop dat ze over
een paar honderd jaar een tijdmachine maken kunnen
ze naar vroeger terug kijken wat er is gebeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdmachine?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik denk aan al die dagen
dat ik mij zo heb misdragen
dan denk ik, had ik maar een tijdmachine. Maar die heb ik niet! (Dio, feat. Sef)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die suzy q heeft wel gelijk
een tijdmachine wil ik gebruiken
omdat ik mijn ouders toen ik 9 jaar was voor
het laatst zag. en daarom wil dat het ook heel erg snel
wordt uitgevonden zodat ik de tijd terug kan.
en mijn lieve mama en papa weer zie.
De dampkring dikte is ten opzichte van de diameter van de aarde eigenlijk helemaal niks.Als je met een auto loodrecht omhoog zou kunnen rijden ben je met een sukkelgangetje van 60 km pu na een uurtje in de ruimte. De eerste 3km lucht is ook het "massiefste" deel van de atmosfeer.Omdat de atmosfeer zo dun is verbranden allleen stukken steen tot c.a 2 meter helemaal schoon op door de lucht laag.Stukken van 10m verbranden hooguit aan de buitenkant een beetje maar raken de grond al ver voor ie helemaal verbrand is.Ook is de snelheid zo groot dat die paar kilometer lucht binnen een paar seconden gepasseerd is.Tenzij zo n meteoriet een een lange scheervlucht maakt schuin door de atmosfeer natuurlijk.