over hoeveel jaar ontploft de zon net als een supernova

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/ontploft-implodeert-zon.66950

Antwoorden (8)

Dat is niet bekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon is eindig, net als elke ster. Astronomen hebben berekend dat de zon op de helft is van zijn levensduur en over zo'n 4 à 5 miljard jaar zal "sterven". Dit is natuurlijk wel specualtie, maar gebaseerd op van wat de wetenschap weet over sterren.

Uitgaande van de schatting zal de zon over 3 miljard jaar gaan zwellen.

Mercurius, Venus en de aarde zullen dan verdampen door de hitte, dis staan te dichtbij.

Uiteindelijk zal de zon groter zijn, dan de baan die de aarde rond de zon maakt. Daarna zal de zon ontploffen en zijn materiaal de ruimte inslingeren. Van de zon blijft dan niet meer over dan een klein dwergzonnetje dat uiteindelijk zal doven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Schattingen op wikipedia lopen verder uiteen. Daar wordt geschat dat "pas" over 5 miljard jaar de zon een Rode reus wordt (de fase van opzwellen). Het is de vraag of de zon echt zal ontploffen, maar de fase van Rode Reus overleven we hier sowieso al nie vanwege de hitte.

Op wikipedia staat een mooi overzicht van de verschillende levensloop fasen van de zon.

Toegevoegd na 7 minuten:
NB. Overigens is het niet bekend of de zon zal ontploffen zoals een supernova. Men denkt eerder dat het een witte dwerg of zwarte dwerg wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witte dwergen ed. zijn nog steeds de resten van 'ontplofte' (sterren ontploffen minder dan dat ze imploderen) sterren. In de meeste gevallen echter gaat het om het restant van een nova. Een supernova is de meer spectaculaire variant maar in beide gevallen blaast de stervende ster de buitenste lagen de ruimte in en implodeert de kern.
Daar de zon een gele dwerg is zal onze zon als nova ten onder gaan. Supernova is voorbehouden aan echte zwaargewichten.
Verder is het natuurlijk een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je aanvulling. Ik bedoelde indedaad dat de zon niet explodeert als een supernova.
Als ik mijn natuurkundedocent mag geloven over 4 miljard jaar, dan is het helium dat de zon brandende houd op. Dus ze kunnen het vrijwel goed voorspellen, dat die 4 miljard jaar kloppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kan hij makkelijk zeggen niemand die het kan navertellen
Niet, de zon is niet 'zwaar' genoeg om te eindigen in een supernova. Na de witte dwerg fase zal er een zwarte dwerg overblijven. Mogelijk ontstaat er een planetaire nevel, maar dat is niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze zon gaat niet à la een supernova ontploffen. Daar is hij echt veel te klein voor. Vele sterren zijn honderden malen groter en alleen dit soort grote massieve sterren zijn tot supernovae voorbestemd.
De zon komt, net als alles, wel ooit aan zijn eind. Men heeft berekend dat dit over pakweg 5 miljard jaar het geval zal zijn. Tegen die tijd is zijn brandstof zo goed als op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.break.com/index/the-end-of-the-world-1979234
13 jaar geleden
over ongeveer 5 a 4 miljard jaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al eerder is gezegd, de zon ontploft niet. De zon wordt rode reus, zal Mercurius, Venus en de aarde opslokken en zal dan krimpen tot een witte dwerg. Wat er dan gebeurt weet ik ook niet.