Hoe komt het dat we altijd dezelfde sterren zien als we door het heelal vliegen?

Daarbij bedoel ik niet alleen om de zon heen, maar ik heb ook gelezen dat we met zon en al door het heelal schieten. Zouden we dan niet steeds andere sterren moeten zien?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ach vandaar. Bedankt voor het antwoord! Ik dacht dat alleen de zon en planeten bewogen. Ken je misschien (makkelijk leesbare) boeken of websites waar ik meer over dit onderwerp kan leren?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@LeonardN
Die reaktie van jou klopt van geen kanten !
'Alles' beweegt niet dezelfde kant op. (integendeel) en er is geen "big bang punt".
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Vegan
Niet helemaal wat je bedoeld, maar zeker een aanrader voor je is de video op deze site:
http://www.astroblogs.nl/2014/04/07/prachtige-animatie-laat-ware-beweging-van-het-zonnestelsel-zien/
kierkegaard47
5 jaar geleden
Het is een mooie animatie, daar niet van, maar ook die klopt maar tot op bepaalde hoogte. Immers toont de animatie niet hoe de "as" waarlangs de zon zich beweegt (en het zonnestelsel meeneemt), zich zelf weer kromt rond het zwaartekrachtscentrum van het melkwegstelsel, hoe het melkwegstelsel zich beweegt t.o.v. andere, nabijgelegen melkwegstelsels, enz. De animatie neemt gewoon één niveau meer mee, maar meer ook niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@kierkegaard47
Je hebt helemaal gelijk hoor ! Let ook op het laatste zinnetje op de betreffende site: "De kurkschroef- of vortexachtige animatie is mooi, hypnotiserend en….verontrustend onwetenschappelijk!" Ik vraag me b.v. ook af of de zon zich wel zo mooi precies over de noord-zuid-as voortbeweegt. :-/
Toch brengt de animatie wél heel duidelijk over dat er vanalles om en door elkaar beweegt.
kierkegaard47
5 jaar geleden
@ Ozewiezewozewiezewallakristallix, Weinig 'verontrustend onwetenschappelijks' aan, in mijn optiek. Hooguit 'verontrustend omdat het niet lijkt op het gesimplificeerde beeld dat veel mensen erbij hebben en waarvan aangenomen wordt dat het overeenkomt met het totale beeld dat de wetenschap ervan kan geven'. Ofzoiets.. Dat gecombineerd met het gebruik van leuzen als "the solar system is a vortex!" geeft me dan ook het idee dat de video wel eens oorspronkelijk mede geïnspireerd zou kunnen vanuit de new-age hoek, daar zijn ze dol op dergelijke termen. En inderdaad werken er ook nog andere krachten op de zon, dus zal de baan wel niet zo keurig 'recht' zijn als je in de animatie ziet....

Antwoorden (1)

Ons zonnestelsel, dus onze zon met haar planeten, beweegt inderdaad door het heelal. We bewegen door de melkweg, en samen met de melkweg bewegen we door het heelal.

Daardoor zien we inderdaad steeds andere sterren. Je hoeft alleen maar lang genoeg te wachten om het verschil te zien. Over slechts tien miljard jaar is de sterrenhemel al een beetje veranderd.

Over nog langere tijd zal onze melkweg botsen met de Andromedanevel. Nu is de Andromedanevel nog slechts te zien als een vlekje, maar tegen die tijd zullen de individuele sterren van de Andromedanevel zichtbaar worden. Dat geeft echt een flinke verandering ten opzichte van de sterrenhemel die we nu zien.
Cryofiel
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"Over slechts tien miljard jaar is de sterrenhemel al een beetje veranderd." Om dat even in een context te plaatsen: "Aan de hand van de relatieve bewegingen van een groot aantal sterren wordt geraamd dat onze Zon met een snelheid van ongeveer 220 (250 recent) km/s rondom het centrum van de Melkweg draait en één omwenteling voltooit in ongeveer 220 (225 recent) miljoen jaar."
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Melkweg_(sterrenstelsel) 10 miljard jaar... dat is dus ruim 4 rondjes met de Melkweg. Reken maar dat er over tien miljard jaar héél véél is veranderd aan de sterrenhemel. !!!
Nog afgezien van het feit dat de zon en waarschijnlijk ook een heleboel andere sterren, inmiddels hun levensduur er op hebben zitten zijn ze ook allemaal in beweging. Met het blote oog zien we maar een klein deel van de naburige sterren. Dat zal allemaal onherkenbaar veranderd zijn. Of bedoel je wellicht 10 miljoen jaar ? (een factor 1000 minder)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Overigens plus voor het antwoord :-)
Cryofiel
5 jaar geleden
Oeps, ja, je hebt gelijk. Te snel getypt. Ik bedoelde inderdaad 10 miljoen jaar. Dan hebben wij (en de naburige sterren) er een voldoende groot deel van een "rondje melkweg" opzitten om de sterrenhemel flink te laten veranderen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Nou betrap ik mezelf ook op een foutje:
10 miljard jaar / 220 miljoen jaar = ruim 45x, niet 4x
:-/