Draaien alle planeten ook om de aarde?

Misschien een beetje rare vraag want natuurlijk weet ik dat de theorie van Copernicus, het heliocentrisme waarbij alle planeten rond de zon draaien, een juistere weergave is dan welke Ptolemeus e.a. gaf.
Maar wat ik me afvraag is of al die geleerden voor Copernicus toch konden waarnemen dat in zekere zin alle andere planeten incl. de zon toch om de aarde draaien?
Immers als alle planeten die dichter bij de zon langzamer en alle planeten verder van de zon sneller dan de aarde om de zon draaien lijkt het toch alsof deze om de aarde draaien.
Nu weet ik ten eerste niet of dat zo is (dat sneller of langzamer draaien) en ten tweede of je dan nog kunt zeggen dat ze rond de aarde draaien (of dat alleen een kwestie van definitie van draaien is).
Maw hadden de oude geleerden op grond van hun waarnemen terecht de conclusie kunnen nemen dat de planeten rond de aarde draaien (hoewel dus later bleek dat het zwaartepunt van de draaiing dichter bij de zon lag en het heliocentrisme dus juister was?!) of hadden ze het gewoon niet goed gezien.
Of maw hadden de oude geleerden wel gelijk en was Copernicus theorie alleen beter?

Toegevoegd na 13 minuten:
Met sneller bedoel ik dus ook relatief sneller ivm grotere baan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De binnenplaneten Venus en Mercurius draaien niet om de Aarde heen. Omdat de buitenplaneten: Mars, Jupiter, Saturnus etd. een lagere hoeksnelheid hebben dan de Aarde zou ik zeggen dat de Aarde onder ze door draait.

Het model van Tycho Brahe is een soort model dat aan je vraag beantwoordt. De Maan en de Zon draaien om de aarde heen, terwijl de planeten om de Zon heen draaien.
Het systeem met planeten om de zon was beter berekenbaar met minder kunstgrepen als epicycles, terwijl toch de stilstaande Aarde en draaiende Maan en Zon van onze dagelijkse waarneming werden bewaard.

Toegevoegd na 23 minuten:
De grote controverse bestond erin, dat men de eigenbeweging van de Aarde nog niet onafhankelijk had aangetoond. Dat was de verdienste van de slinger van Foucault. Ook het inzicht van Gallilei dat je van een eenparige beweging niets merkt, werd niet algemeen gedeeld. De relatie van de zwaartekracht met de rotatie van de Aarde en de bewegingen van planeten en Maan was ook nog niet gelegd, dat kwam pas toen Newton aantoonde dat de zwaartekracht 60 aardstralen verder weg juist genoeg was om de Maan in zijn baan te houden volgens zijn wet.

Toegevoegd na 23 minuten:
De grote controverse bestond erin, dat men de eigenbeweging van de Aarde nog niet onafhankelijk had aangetoond. Dat was de verdienste van de slinger van Foucault. Ook het inzicht van Gallilei dat je van een eenparige beweging niets merkt, werd niet algemeen gedeeld. De relatie van de zwaartekracht met de rotatie van de Aarde en de bewegingen van planeten en Maan was ook nog niet gelegd, dat kwam pas toen Newton aantoonde dat de zwaartekracht 60 aardstralen verder weg juist genoeg was om de Maan in zijn baan te houden volgens zijn wet.

Toegevoegd na 23 minuten:
De grote controverse bestond erin, dat men de eigenbeweging van de Aarde nog niet onafhankelijk had aangetoond. Dat was de verdienste van de slinger van Foucault. Ook het inzicht van Gallilei dat je van een eenparige beweging niets merkt, werd niet algemeen gedeeld. De relatie van de zwaartekracht met de rotatie van de Aarde en de bewegingen van planeten en Maan was ook nog niet gelegd, dat kwam pas toen Newton aantoonde dat de zwaartekracht 60 aardstralen verder weg juist genoeg was om de Maan in zijn baan te houden volgens zijn wet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord op de vraag is nee.

Een van de eerste opmerkingen in de toelichting die niet correct is, is dat de planeten binnen de aarde langzamer draaien dan de planeten buiten de aardbaan. Dit is juist andersom.

De vroegere sterrenkundige plaatsen de aarde in het centrum van alles omdat het vanuit de aarde lijkt of het hele hemel spansel om de aarde draait. Planeten werden ook nie als dusdanig herkend en werden daarom niet voor niets zwerfsterren genoemd. In het model van Ptolemaeus werden al die verschillende draaiingen opgelost door verschillende sferen te creeeren die onderling ook weer bewogen (epicirkels noemden ze die, geloof ik). Naarmate er meer ontdekt werd en nauwkeurigere gemeten waren er steeds meer correcties nodig en werd het model steeds moeilijker te hanteren.

Er was nog een ander probleem. Het is namelijk helemaal niet zo eenvoudig om aan te tonen dat de aarde om de zon draait als je op de aarde staat. Dat maakt het lastig om te bewijzen dat het model uit de oudheid niet correct is.

En het is natuurlijk altijd mooi dat gods schepping in het midden van het universum staat, wat psychologisch ook een drempel opwerpt tegen een ander wereldbeeld.