Ja die bestaan, maar zijn moeilijk te zien aangezien groen in het midden van het kleurenspectrum is:

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/970408e.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Groene sterren bestaan niet.
Bij Waterstof en Helium fusie komt geen groene straling vrij.
Reddie
11 jaar geleden
Eigenlijk heeft een ster geen kleur, wij zien dat alleen maar zo omdat onze ogen en hersenen dat zo interpreteren.

Een ster zendt licht uit, in alle kleuren van het zichtbaar spectrum, gaande van blauw, over groen, geel oranje tot rood. Eigenlijk zendt een ster ook nog licht uit in de andere golflengtegebieden zoals UV, infrarood maar dat kunnen onze ogen niet zien. In het sterlicht zitten dus al die kleuren met een intensiteit die afhangt van de temperatuur. Onze ogen gaan nu al die kleuren mengen, volgens hun onderlinge intensiteit en dat geeft dan een globale kleur. Daarenboven zijn onze ogen ook gevoeliger voor bepaalde kleuren dan voor andere. Dat speelt dus een bijkomende rol in de kleur die we aan de ster toekennen.

Als de temperatuur laag is (naar ster-normen) wordt er veel meer licht uitgezonden met de golflengtes die onze ogen en hersenen als "rood" bestempelen. De hoeveelheid blauw/wit licht is dan veel lager zodat de gemiddelde kleur voor ons "rood" is. Bij een hete ster is dat omgekeerd, dan is er een overvloed aan wit en blauw licht.

Als een ster nu een gemiddelde temperatuur heeft zendt ze inderdaad een belangrijke hoeveelheid groen licht uit, maar evengoed nog steeds licht van de andere kleuren. Onze hersenen gaan dat dan weer mengen en maken daar wit van. Om een groene ster te hebben zou die ster vrijwel enkel en alleen groen licht moeten uitstralen en dat kan nu eenmaal niet. De verdeling van de stralingsintensiteit is zodanig dat dat niet kan.

ik heb nog een link naar en site die wat dieper op het onderwerp ingaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterren die borium aan het produceren zijn , zoudeneen piek in het emissiespectrum kunnen hebben, ook barium en koper kunnen het emissiespectrum van extra groen voorzien.
Maar omdat sterren thermo stralers zijn is het groen zeker niet monochromatisch en is het daarom gevaarlijk om te stellen dat groene sterren bestaan, ze lijken dan hooguit wat groener dan andere sterren.
Overigens is een ster die fanatiek groene boriumlijnen uitzendt aan het sterven, wat -afhankelijk van het type ster kort of (heel) lang kan duren