Is er nog een "leefbare" zone dichter bij de Zon?

In het heela is het erg koud, ook in de zone waar de Aarde is. Hoe dichter we naar de Zon gaan, hoe heter het wordt. Omdat de temperatuur oploopt, naarmate je richting Zon gaat, is er dan op een gegeven moment geen plek waar t gewoon tussen de 20 en de 40 graden is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, waarschijnlijk niet. Als je praat over een leefbare zone praat je over meer dan alleen de temperatuur. Ook een juiste samenstelling van lucht, water en (vruchtbare)grond moet aanwezig zijn. Planeten zonder een van deze 3 factoren zijn per definitie niet leefbaar.

Ik denk echter dat jij enkel de zone bedoelt qua temperatuur, die is er wel, daar is de planeet Aarde onderdeel van. Je vraag is echter wat onduidelijk. Aangezien wij al in deze zone leven, met de temperatuur die jij hier bedoelt denk ik dat je niet helemaal snapt hoe de temperatuur hier werkt.

De Aarde draait in een baan om de zon, in een afstand die zorgt dat wij hier niet levend verbranden, maar ook niet bevriezen. De gemiddelde afstand aarde - zon bedraagt 149,6 miljoen kilometer, soms wat meer soms wat minder, mede hierdoor ontstaan de temperatuurverschillen op Aarde. De gemiddelde temperatuur op aarde is ongeveer 14 graden Celsius, rond de evenaar is dit een stuk warmer, en het begin van de 'leefbare zone' die jij bedoelt.

Er liggen echter geen andere planeten in deze zone waar het leefbaar is voor ons, mede door het ontbreken van zuurstof, een dampkring, water, etc.
De Aarde is dus de enige plek waar wij kunnen leven die vooralsnog ontdekt is.
De mogelijkheid om andere plekken te ontdekken waar leven mogelijk is sluit ik natuurlijk niet uit, maar voor nu is zoiets nog niet ontdekt.

Hoop je vraag in ieder geval deels beantwoord te hebben :)

Filo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah zodoende, mijn antwoord is in dat geval niet helemaal correct, aangezien de dampkring op onze planeet zorgt voor een andere temperatuur op aarde dan in de ruimte. Aangezien dit niet mijn vakgebied is, kan ik een foutje maken in hetgeen wat ik nu ga vertellen :) maar volgens mij klopt het zo. Zoals je wellicht weet is de opvatting hoe dichter bij de zon hoe warmer niet volkomen juist. Mercurius staat heel dicht op de zon en heeft op zijn zonzijde een temperatuur van bijna 500 graden, terwijl de schaduwkant -180 graden is. Let wel: Mercurius heeft geen atmosfeer. De ruimte zelf heeft een temperatuur van zo'n -270 graden, iets boven het absolute nulpunt. Aangezien ruimte geen materie is wordt deze niet beïnvloedt door de zon.
De zon heeft enkel een invloed op materie, zie voorbeeld Mercurius.
Er is dus een zone waar materie opgewarmd wordt tot jouw 'leefbare zone' maar daar hebben we feitelijk niets aan. De mens heeft namelijk bepaalde factoren nodig die een planeet leefbaar maken. De belangrijkste is zuurstof, hiervoor is een atmosfeer nodig etc. welke de temperatuur op een planeet beïnvloedt.
Zoals ik reeds heb vertelt is de temperatuur op Aarde gemiddeld 14 graden Celsius. De gemiddelde temperatuur in Nederland is ongeveer 10 graden, rond de evenaar is dit zo'n 15 graden warmer, terwijl deze afstand niet heel groot is. Conclusie: Ja er is zo'n zone. Er is echter geen leefbare planeet die in deze zone ligt.
Maar met de factoren die wij nodig hebben om te overleven wordt dit een andere temperatuur. Een planeet met dezelfde eigenschappen als Aarde zou dus een andere zone hebben (om deze temperatuur te bereiken) dan een planeet zonder atmosfeer e.d. Aanname: (weet niet zeker of dit klopt, maar het geeft je wel een beeld) Als je de Aarde ongeveer 2000 km dichter bij de zon zou zetten zul je in deze zone zitten als je kijkt naar de temperatuurverschillen die we nu hebben, ik heb echter geen feiten of iets hiervoor en weet niet of dit klopt.