Zou de maan door een grote kettingreaktie van radioactief afval , uit zijn omloopbaan kunnen worden geslingerd ?

Zoals in een tv serie "space 1999 " werd gesuggereerd.

De maan was in het scenario voor opslag van hoog radioactief afval gebruikt, dat gewoon aan de oppervlakte was gedumpt. Het kernafval reageerde door middel van een kettingreaktie tot een kernexplosie . De explosie bracht de maan in beweging, weg van de aarde.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
xD ja. dat was een Film!
gebeurt heus niet echt:p

Het beste antwoord

Nee, dat lukt niet. Dat ligt aan de wet van impulsbehoud.

De maan (inclusief radioactief afval) heeft een zekere impuls. Impuls is totale massa maal totale snelheid. Zolang er geen krachten vanuit de buitenwereld op dit geheel werken, blijft die hoeveelheid impuls constant.

Wil de maan zelf uit zijn omloopbaan worden geslingerd, dan moet de maan een gigantische hoeveelheid impuls krijgen. Dat kan alleen als een deel van de maan een even grote hoeveelheid impuls de andere kant op krijgt.

Dat deel dat de andere kant op zou vliegen, zou het radioactieve materiaal kunnen zijn. Maar omdat dat veel minder massa heeft dan de maan, moet het des te sneller de andere kant op vliegen.

Je kunt uitrekenen hoe snel (bijvoorbeeld) 100 duizend kilo radioactief materiaal de andere kant op moet vliegen, om de maan (die heel wat zwaarder is) uit zijn baan te krijgen. Dan heb je zulke gigantische snelheden nodig, dat zelfs een kernreactie niet voldoende is om die energie te leveren.

Dus nee, het kan niet.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is het heel moeilijk om kernafval tot een kernreactie te laten komen. Het spul is gevaarlijk omdat het radioactief is, en je er dus ziek van wordt. Niet omdat het zomaar spontaan tot reactie over kan gaan. Als je er een kernbom op gooit, is de kans nog steeds klein dat er een kettingreactie op gaat treden waardoor het hele handeltje reageert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook waar +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loopt allemaal ook wel os, het zal niet ontploffen, hooguit een groot gebied besmetten, maar de maan is toch al zwaar radioactief.
Nee, dat is een onmogelijkheid. Kijk hoeveel kernexplosies er op aarde hebben plaatsgevonden,en die staat ook nog steeds op zijn plaats. De massa v/d maan is gewoon te groot. Net zo als het het geval is bij de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook prima antwoord +